Varastonhallinta päivittäistavarakaupassa - S-market Jokela
Syrjänen, Karoliina (2013)
Syrjänen, Karoliina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087104
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä Kymen Seudun Osuuskaupan päivittäistava-rakaupan, S-market Jokelan varastonhallintaan ja etenkin varastoinnin aiheuttamiin kustannuksiin. Työn tavoitteena oli löytää päivittäistavarakaupan henkilökunnalle kei-noja vähentää hävikkiä sekä vähentää työtä hyllyttämistilanteissa. Toteutetun kampan-jan avulla haluttiin selvittää esille asettelun vaikutusta tiettyjen tuotteiden myyntiin ja varaston kiertonopeuden parantamiseen.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin päivittäistavarakaupan tilaustoimintaan, varastoin-tiin ja sen kustannuksiin. Käytännössä toteutettiin markkinointikampanja muutamille pakastetuotteille. Kampanjassa käytettiin yleisimpiä myymälämarkkinoinnin keinoja, kuten esille asettelua ja markkinointia näkyvin hintalapuin. Tuloksia verrattiin vuoden takaiseen samaan ajankohtaan.
Kampanjan tuloksista oli selvästi havaittavissa, että monet eri myymälämarkkinoinnin keinot vaikuttavat myyntiin. Käytännössä toteutetut keinot lisäsivät melkein kaikkien kampanjatuotteiden myyntiä. Kehitysehdotukset pakasteiden hyllyttämisen helpotta-miseen syntyivät oman työskentelyn tuoman kokemuksen kautta. Yritys voi hyödyntää ehdotuksia parantaakseen työntekijöiden hyllytystapoja.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin päivittäistavarakaupan tilaustoimintaan, varastoin-tiin ja sen kustannuksiin. Käytännössä toteutettiin markkinointikampanja muutamille pakastetuotteille. Kampanjassa käytettiin yleisimpiä myymälämarkkinoinnin keinoja, kuten esille asettelua ja markkinointia näkyvin hintalapuin. Tuloksia verrattiin vuoden takaiseen samaan ajankohtaan.
Kampanjan tuloksista oli selvästi havaittavissa, että monet eri myymälämarkkinoinnin keinot vaikuttavat myyntiin. Käytännössä toteutetut keinot lisäsivät melkein kaikkien kampanjatuotteiden myyntiä. Kehitysehdotukset pakasteiden hyllyttämisen helpotta-miseen syntyivät oman työskentelyn tuoman kokemuksen kautta. Yritys voi hyödyntää ehdotuksia parantaakseen työntekijöiden hyllytystapoja.