Kotikäyntiopas Satakunnan ammattikorkeakoulun Palvelukeskus Soteekin opiskelijoille
Saarni, Leea; Kirjavainen, Jenni (2013)
Saarni, Leea
Kirjavainen, Jenni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305077086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305077086
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin projektina Satakunnan ammattikorkeakoulun Palvelukeskus Soteekin aloitteesta. Soteekki on sosiaali- ja terveysalan palvelukeskus, joka tarjoaa laadukkaita maksullisia hyvinvointipalveluja Satakunnan alueen yrityksille, yhteisöille ja yksityisille asiakkaille opiskelijatyönä opettajan ohjauksessa. Soteekissa toimii sairaanhoitaja-, terveydenhoitaja-, fysioterapeutti- ja sosionomiopiskelijoita. Soteekin keskeisiä palvelutuotteita ovat kotikäynnit, jotka tarjoavat tarvittavan avun esimerkiksi sairaalasta kotiutuville asiakkaille, lapsiperheille tai ikääntyville omassa kodissaan asuville henkilöille sekä omaishoitajille.
Projektin tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa kotikäyntiopas Palvelukeskus Soteekissa harjoittelua suorittavien opiskelijoiden käyttöön. Tavoitteena oli, että Soteekkiin harjoitteluun tulevat opiskelijat saavat yhdenmukaista tietoa Soteekista tehtävien kotikäyntien suunnitteluun, toteutukseen ja kirjaamiseen. Lisäksi tavoitteena oli, että opiskelijat saavat tietoa kotikäynneillä mahdollisesti esiintyvistä riski- ja uhkatilanteista sekä miten näissä tilanteissa tulisi toimia.
Projektin ja opinnäytetyön keskeiset käsitteet olivat kotikäynti, Soteekki, riskitilanne, uhkatilanne ja asiakasturvallisuus. Projekti alkoi alustavalla tiedonhaulla ja aiheeseen perehtymisellä, jonka jälkeen teoreettinen viitekehys alkoi hahmottua. Lisäksi oppaan suunnittelun pohjaksi tehtiin sähköinen kysely Soteekissa harjoittelunsa suorittaneille opiskelijoille (n=234). Kyselyn tulosten perusteella oppaan lopullinen sisältö alkoi hahmottua. Oppaaseen toivottiin esimerkiksi tietoa kotikäyntien mahdollisista riski- ja uhkatilanteista sekä ohjeita, miten niissä tulisi toimia.
Projektimaiselle opinnäytetyölle on ominaista sen kertaluontoisuus, työelämälähtöisyys, tavoitteet ja aikataulu. Tämä projekti toteutui suunnitellusti ja aikataulussa. Projekti täytti sille asetetut tavoitteet ja tuotoksena syntynyt opas tulee opiskelijoiden käyttöön työvälineeksi Palvelukeskus Soteekkiin. Jatkotutkimusaiheina voisi olla esimerkiksi kotikäyntioppaan toimivuuteen liittyvä kysely tai oppaan kääntäminen englanniksi kansainvälisiä opiskelijoita varten.
Projektin tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa kotikäyntiopas Palvelukeskus Soteekissa harjoittelua suorittavien opiskelijoiden käyttöön. Tavoitteena oli, että Soteekkiin harjoitteluun tulevat opiskelijat saavat yhdenmukaista tietoa Soteekista tehtävien kotikäyntien suunnitteluun, toteutukseen ja kirjaamiseen. Lisäksi tavoitteena oli, että opiskelijat saavat tietoa kotikäynneillä mahdollisesti esiintyvistä riski- ja uhkatilanteista sekä miten näissä tilanteissa tulisi toimia.
Projektin ja opinnäytetyön keskeiset käsitteet olivat kotikäynti, Soteekki, riskitilanne, uhkatilanne ja asiakasturvallisuus. Projekti alkoi alustavalla tiedonhaulla ja aiheeseen perehtymisellä, jonka jälkeen teoreettinen viitekehys alkoi hahmottua. Lisäksi oppaan suunnittelun pohjaksi tehtiin sähköinen kysely Soteekissa harjoittelunsa suorittaneille opiskelijoille (n=234). Kyselyn tulosten perusteella oppaan lopullinen sisältö alkoi hahmottua. Oppaaseen toivottiin esimerkiksi tietoa kotikäyntien mahdollisista riski- ja uhkatilanteista sekä ohjeita, miten niissä tulisi toimia.
Projektimaiselle opinnäytetyölle on ominaista sen kertaluontoisuus, työelämälähtöisyys, tavoitteet ja aikataulu. Tämä projekti toteutui suunnitellusti ja aikataulussa. Projekti täytti sille asetetut tavoitteet ja tuotoksena syntynyt opas tulee opiskelijoiden käyttöön työvälineeksi Palvelukeskus Soteekkiin. Jatkotutkimusaiheina voisi olla esimerkiksi kotikäyntioppaan toimivuuteen liittyvä kysely tai oppaan kääntäminen englanniksi kansainvälisiä opiskelijoita varten.