Nykytanssin vaihtoehtoiset rahoitusmallit sponsoroinnin ja yritysyhteistyön näkökulmasta
Vilke, Ulrika (2013)
Vilke, Ulrika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305077075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305077075
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehityskartoitus, jonka tavoitteena on ollut selvittää onko sponsorointi potentiaalinen tulevaisuuden rahoitusmuoto nykytanssille. Työni tavoite oli hahmottaa sponsoroinnin mahdollisuuksia sekä yritysten että nykytaidekentän perspektiivistä. Työn tilaajana toimi Zodiak - Uuden tanssin keskus.
Näkökulma oli nykytaidekenttälähtöinen ja tavoite soveltaa vallalla olevia yrityslähtöisiä sponsoroinnin lainalaisuuksia suhteessa nykytaidekentän ominaispiirteisiin. Menetelminä käytettiin henkilöhaastatteluja ja aivoriihiä, joiden kautta kerättiin materiaalia, joita tulkittiin suhteessa tapaustutkimuskohteeseen Zodiak - Uuden tanssin keskuksen rahoitukseen.
Kahden aivoriihen kautta tuli vastauksina materiaalia, joissa käsiteltiin nykytaidekentän ja yritysten motiiveja yritysyhteistyöhön laajemmalla mittakaavalla. Tuloksia syvennettiin kolmessa henkilöhaastattelussa tarkemmin rajatuilla kysymyksillä. Haastattelukysymykset muodostuivat käsittelemään nykytaidekenttää ja sponsorointia laajemmin. Henkilöhaastateltavat valittiin sen mukaan, että jokainen haastateltava edusti eri näkökulmaa sekä ammattikenttää ja suhde kulttuurisponsorointiin oli erilainen. Asiantuntijat pystyivät tätä kautta antamaan opinnäytetyölle merkittäviä vastauksia oman näkökulmansa kautta laaja-alaisesti. Kaikki haastateltavat edustivat yritysmaailmaa ja kahdella neljästä oli myös laaja-alaista kokemusta ja tietoa nykytanssin kentältä.
Työssä on ensin käsitelty sponsoroinnin teoriaa ja selvitetty teoreettisia malleja kulttuurisponsoroinnin näkökulmasta. Työn tuloksissa ilmeni, että nykytaiteiden sponsorointi on tietyin rajaehdoin potentiaalinen rahoituskanava nykytanssille. Tuloksien pohjalta tehtiin SWOT-analyysi Zodiak - Uuden tanssin keskuksesta sponsoroitavana kohteena.
Näkökulma oli nykytaidekenttälähtöinen ja tavoite soveltaa vallalla olevia yrityslähtöisiä sponsoroinnin lainalaisuuksia suhteessa nykytaidekentän ominaispiirteisiin. Menetelminä käytettiin henkilöhaastatteluja ja aivoriihiä, joiden kautta kerättiin materiaalia, joita tulkittiin suhteessa tapaustutkimuskohteeseen Zodiak - Uuden tanssin keskuksen rahoitukseen.
Kahden aivoriihen kautta tuli vastauksina materiaalia, joissa käsiteltiin nykytaidekentän ja yritysten motiiveja yritysyhteistyöhön laajemmalla mittakaavalla. Tuloksia syvennettiin kolmessa henkilöhaastattelussa tarkemmin rajatuilla kysymyksillä. Haastattelukysymykset muodostuivat käsittelemään nykytaidekenttää ja sponsorointia laajemmin. Henkilöhaastateltavat valittiin sen mukaan, että jokainen haastateltava edusti eri näkökulmaa sekä ammattikenttää ja suhde kulttuurisponsorointiin oli erilainen. Asiantuntijat pystyivät tätä kautta antamaan opinnäytetyölle merkittäviä vastauksia oman näkökulmansa kautta laaja-alaisesti. Kaikki haastateltavat edustivat yritysmaailmaa ja kahdella neljästä oli myös laaja-alaista kokemusta ja tietoa nykytanssin kentältä.
Työssä on ensin käsitelty sponsoroinnin teoriaa ja selvitetty teoreettisia malleja kulttuurisponsoroinnin näkökulmasta. Työn tuloksissa ilmeni, että nykytaiteiden sponsorointi on tietyin rajaehdoin potentiaalinen rahoituskanava nykytanssille. Tuloksien pohjalta tehtiin SWOT-analyysi Zodiak - Uuden tanssin keskuksesta sponsoroitavana kohteena.