Inhalare la voce – imua äänessä : Ajatuksia kokonaisvaltaisesta lauluäänen soinnista ja sen opettamisesta
Pakkanen, Antti (2013)
Pakkanen, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305077074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305077074
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni olen halunnut selvittää tekijöitä, jotka vaikuttavat kokonaisvaltaisen soinnin syntymiseen. Kokonaisvaltaiseen ja paineettoman äänentuottoon liittyy yleensä ajatus imun tunteesta. Ajatellaan, että sisään hengitys jatkuu vielä laulun aikana. Ilmiöstä käytetään italiankielistä termiä inhalare la voce.
Lähtökohta työlleni on pedagoginen ja pohjautuu kokemuksiini laulajana ja laulunopettajana. Olen myös halunnut selvittää, mitä asiasta tiedetään kirjallisuuden perusteella. Tämän lisäksi olen reflektoinut kahden kokeneen laulupedagogin ajatuksia kokonaisvaltaisesta soinnista.
Tutkimukseni tuloksena äänen kokonaisvaltainen sointi perustuu paljolti hengityksen ja fraasin huolelliseen valmistamiseen, tasapainoiseen ja paineettomaan alukkeeseen fraasin alussa ja tätä seuraavaan elastiseen äänenkuljetukseen. Olen myös reflektoinut työssäni kokemuksiani emootion merkityksestä äänen soinnille. Emootiolla on tärkeä merkitys laulutapahtuman alkamisessa. Laulamisen kokonaisvaltaisuus vaatii, että äänen sointiin johtavat refleksisarjat käynnistyvät laulajan inspiroituneesta intentiosta.
Lähtökohta työlleni on pedagoginen ja pohjautuu kokemuksiini laulajana ja laulunopettajana. Olen myös halunnut selvittää, mitä asiasta tiedetään kirjallisuuden perusteella. Tämän lisäksi olen reflektoinut kahden kokeneen laulupedagogin ajatuksia kokonaisvaltaisesta soinnista.
Tutkimukseni tuloksena äänen kokonaisvaltainen sointi perustuu paljolti hengityksen ja fraasin huolelliseen valmistamiseen, tasapainoiseen ja paineettomaan alukkeeseen fraasin alussa ja tätä seuraavaan elastiseen äänenkuljetukseen. Olen myös reflektoinut työssäni kokemuksiani emootion merkityksestä äänen soinnille. Emootiolla on tärkeä merkitys laulutapahtuman alkamisessa. Laulamisen kokonaisvaltaisuus vaatii, että äänen sointiin johtavat refleksisarjat käynnistyvät laulajan inspiroituneesta intentiosta.