JULKINEN TILA LAPSELLE : Sisustussuunnitelma Bron kirjaston lastenosastolle
Saarento, Pipsa (2013)
Saarento, Pipsa
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305077042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305077042
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on lapsille suunnatun julkisen tilan suunnittelu, Bron kirjaston lastenosaston muodossa. Koko kirjastorakennus kokee kokonaisvaltaisen uudistuksen, jonka yhteydessä lapsille suunnitellaan aiemmin puuttunut, selkeästi rajattu oma tila.
Suunnitelman tarkoituksena on luoda innostava ympäristö lapsille, joka sopii kirjaston kokonaismuutokseen ja tarjoaa lapsille mielenkiintoisen kirjastokokemuksen. Opinnäytetyössä tutkitaan lasten julkisten tilojen nykytilannetta laadullisen tutkimusmenetelmän avulla: havainnoidaan vastaavia julkisia tiloja niin Suomessa kuin Ruotsissa. Tutkimuksessa keskitytään lapsien havainnointiin kirjastonkäyttäjinä, sekä lasten näkökulmasta viihtyisän lastenosaston elementtien tunnistamiseen.
Lopputuloksena syntyy kaksi erilaista tilakonseptia, joista molemmista yhdistäen ja tutkimustuloksia apuna käyttäen, päädytään optimaaliseen tilasuunnitelmaan, joka pyrkii tarjoamaan oleskelua ja oppimista lapsia innostavalla tavalla. Yhdistämällä tilassa toiminnallisuus ja visuaalisuus, suunnitelman tavoitteet saavutetaan.
Suunnitelman tarkoituksena on luoda innostava ympäristö lapsille, joka sopii kirjaston kokonaismuutokseen ja tarjoaa lapsille mielenkiintoisen kirjastokokemuksen. Opinnäytetyössä tutkitaan lasten julkisten tilojen nykytilannetta laadullisen tutkimusmenetelmän avulla: havainnoidaan vastaavia julkisia tiloja niin Suomessa kuin Ruotsissa. Tutkimuksessa keskitytään lapsien havainnointiin kirjastonkäyttäjinä, sekä lasten näkökulmasta viihtyisän lastenosaston elementtien tunnistamiseen.
Lopputuloksena syntyy kaksi erilaista tilakonseptia, joista molemmista yhdistäen ja tutkimustuloksia apuna käyttäen, päädytään optimaaliseen tilasuunnitelmaan, joka pyrkii tarjoamaan oleskelua ja oppimista lapsia innostavalla tavalla. Yhdistämällä tilassa toiminnallisuus ja visuaalisuus, suunnitelman tavoitteet saavutetaan.