VANKI OPINPOLULLA : vankilaopetus, motivaatio ja tulevaisuuden suunnitelmat
Hahtala, Sirpa (2013)
Hahtala, Sirpa
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305077039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305077039
Tiivistelmä
Hahtala, Sirpa.
Vanki opinpolulla. Vankilaopetus, motivaatio ja tulevaisuuden suunnitelmat.
Helsinki, kevät 2013. 69 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosionomi (YAMK), päihteet ja syrjäytyminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vankilassa opiskelevan opiskelijan motivaatiota opiskeluun vankeusaikana sekä nykyisten opintojen merkitystä tulevaisuuteen. Kokevatko opiskelijat hyötyvänsä nykyisistä opinnoistaan nyt tai myöhemmässä vaiheessa.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin kuutta vankilassa opiskelevaa opiskelijaa. Menetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja haastattelut toteutettiin vankilaopetuksessa keväällä 2013. Haastatellut olivat iältään 19-24-vuotiaita miesopiskelijoita, jotka olivat olleet
”Työhön ja itsenäiseen elämään valmentava ja kuntouttava” -koulutuksessa kolmesta viikosta puoleen vuoteen.
Opinnäytetyön perusteella valtaosa opiskelijoista oli tyytyväisiä koulutuksen laatuun, opetukseen ja ohjaukseen sekä saamaansa tukeen. Suurin osa haastateltavista koki opiskelut mielenkiintoiseksi ja hyödyllisiksi. Yksi tärkeä syy vangin opintojen aloittamiselle oli hänen halu tehdä tuomion suorittaminen helpommaksi vankeusaikana. Opinnäytetyön
tuloksia voidaan hyödyntää vankilaopetuksessa.
Asiasanat: oppiminen, opiskelijat, motivaatio, vankilat
Vanki opinpolulla. Vankilaopetus, motivaatio ja tulevaisuuden suunnitelmat.
Helsinki, kevät 2013. 69 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosionomi (YAMK), päihteet ja syrjäytyminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vankilassa opiskelevan opiskelijan motivaatiota opiskeluun vankeusaikana sekä nykyisten opintojen merkitystä tulevaisuuteen. Kokevatko opiskelijat hyötyvänsä nykyisistä opinnoistaan nyt tai myöhemmässä vaiheessa.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin kuutta vankilassa opiskelevaa opiskelijaa. Menetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja haastattelut toteutettiin vankilaopetuksessa keväällä 2013. Haastatellut olivat iältään 19-24-vuotiaita miesopiskelijoita, jotka olivat olleet
”Työhön ja itsenäiseen elämään valmentava ja kuntouttava” -koulutuksessa kolmesta viikosta puoleen vuoteen.
Opinnäytetyön perusteella valtaosa opiskelijoista oli tyytyväisiä koulutuksen laatuun, opetukseen ja ohjaukseen sekä saamaansa tukeen. Suurin osa haastateltavista koki opiskelut mielenkiintoiseksi ja hyödyllisiksi. Yksi tärkeä syy vangin opintojen aloittamiselle oli hänen halu tehdä tuomion suorittaminen helpommaksi vankeusaikana. Opinnäytetyön
tuloksia voidaan hyödyntää vankilaopetuksessa.
Asiasanat: oppiminen, opiskelijat, motivaatio, vankilat