Familjen i Tibet : ett funktionellt perspektiv
Wahlman, Karl (2013)
Wahlman, Karl
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076881
Tiivistelmä
Den tibetanska familjen och den funktion den uppfyller har länge varit ett oforskat stu-dieområde. Studien strävar till att belysa de positiva funktionerna familjen i Tibet upp-fyller, både för samhället och för familjemedlemmarna. Studien strävar även till att be-svara frågor som berör den tibetanska familjens roll-och könsfördelning, modernise-ringens effekter på familjen, hur familjemedlemmar samspelar sinsemellan, och vad ti-betanerna tänker om familjen. Studiens vikt är på familjens funktioner, men familjens funktioner kan enbart förstås om de sätts i den kontext de uppkommit i. Därför behand-lar studien även aspekter som berör den tibetanska kulturen samt dess traditioner och historia. Dessa aspekter behandlas i arbetets bakgrundsdel. I resultatet framkommer det att familjen i Tibet uppfyller flera funktioner. Dessa funktioner är bland annat givandet av; fysiskt och psykiskt stöd, socialskydd, ekonomisk och emotionell säkerhet och trygghet, omsorg, kärlek och tillhörande. Dessutom spelar familjen en roll i socialisat-ionen och vidareförandet av traditioner. Andra viktiga resultat som framkommer i stu-dien är att det finns en tydlig hierarki inom familjen; de yngre har stor respekt för för-äldrarna och för de äldre familjemedlemmarna, de yngre har omsorgmässiga plikter gentemot de äldre, män och kvinnor har tydligt skilda könsroller inom familjen och samhället, moderniseringen och samhällsförändringarna har förändrat familjelivet osv. Genom att bättre känna andra kulturer och familjeformer får vi mer kunskap om olika familjer och kulturer som råder i den mångkulturella värld vi lever i. Denna kännedom hjälper socionomer och andra professionella att bättre stöda och hjälpa den nutida fa-miljen. Studien grundar sig på en kvalitativ temaintervju-baserad fältstudie. Studien ut-fördes i de östliga delarna av Tibet, i Qinghai-provinsen sommaren 2012. För studien intervjuades sex personer i olika åldrar och olika kön för att få en representativ grupp. Det insamlade intervjumaterialet analyserades genom innehållsanalys. The study is based on a qualitative thematic interview-based field study, conducted in the eastern parts of Tibet, in the Chinese province of Qinghai during the summer 2012. Six people of different ages and different sexes were interviewed for the study. The collected interview material was analyzed by content analysis. The tibetan family and the function it fulfills has long been an unknown research area. This study aims to highlight the posi-tive features the tibetan family fulfills for the society and for the family members. The study also seeks to answer the role and gender division in the tibetan family, how mod-ernisation effects the family, how family members interact with each other, and what ti-betans think of the family. The emphasize of the study is on family functions, but family functions can only be understood if they are put in the context they occur in. Therefore the study also deals with aspects relating to Tibetan culture, traditions and history. The study shows that some of the important functions the family in Tibet fulfills are; physical and psychological support, social security, economic and emotional security, safety, care, love, belonging, socialisation and further implementation of traditions. Other important results obtained in this study are that there is a clear hierarchy within the family, the younger ones have great respect for the parents and for the older members of the family. It is the younger family members duty to care for the elderly. Men and women have clearly distinct gender roles within the family and society. Modernisation and social changes have altered family life. By knowing other cultures and family types, we get more knowledge about the families and cultures that are prevalent in the multi-cultured world we live in. This study aims to help social workers, social educators and other social professionals to support and assist the contemporary family.