Hypotonisten lasten fysioterapia kirjallisuuden perusteella
Grönlund, Jenna; Mattila, Mikko (2013)
Grönlund, Jenna
Mattila, Mikko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076840
Tiivistelmä
Jokainen lapsi kehittyy yksilöllisesti ja kehitykseen vaikuttavia asioita ovat lihaksen perustonus, perinnöllisyys, persoonallisuus, vuorovaikutus vanhempiin sekä lapsen omat kokemukset. Hypotonisen lapsen kehityksessä voidaan nähdä liikunnallisen kehityksen viivästymistä ja poikkeavia liikemalleja. Fysioterapian tarkoituksena on edistää lapsen kehitystä ja saada myös vanhemmat mukaan lapsensa kuntoutukseen.
Hypotonisten lasten fysioterapiaa on toistaiseksi tutkittu vähän. Terapia perustuu fysioterapeuttien hyväksi kokemiin toimintatapoihin ja perinteisiin. Terapiassa toiminta on oireenmukaista ja hypotonisten lasten ominaisuuksia onkin tutkittu jonkin verran. Hypotonisia lapsia tavataan fysioterapeuttien vastaanotoilla, joilta haetaan apua lapsen kehityksen etenemiseen. Tiedon saaminen hypotonisten lasten kanssa toteutetusta fysioterapiasta on tärkeää, jotta voitaisiin yhtenäistää fysioterapeuttien käytänteitä ja löytää luotettavia ja hyödyllisiä toimintatapoja.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa uutta tietoa hypotonisten lasten fysioterapiasta. Tavoitteena on kartoittaa hypotonisten lasten fysioterapiaa systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla, jotta jatkossa fysioterapeuttien olisi helpompi toteuttaa yhtenäisempää ja laadukkaampaa fysioterapiaa hypotonisten lasten ja heidän perheidensä kanssa. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina on lasten terapiakeskus Terapeija. Tutkimus tehtiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmän keinoin ja tiedonhaussa käytettiin neljää kattavaa sähköistä tietokantaa. Materiaali kerättiin Terveystieteiden keskuskirjastossa (Terkko) sähköisistä tietokannoista. Tutkimukseen mukaan valituista artikkeleista muodostui opinnäytetyön aineisto, joka analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tulokset voidaan jakaa kuuteen yläluokkaan, jotka ovat nimetty seuraavasti: hyväksi koettuja perinteitä, tiedon puutteesta huolimatta hyödyllistä, moniammatillista ja perhekeskeistä, käytettyjä menetelmiä, toiminnallisia harjoitteita sekä oireenmukaista, tukevaa ja säännöllistä. Tulosten perusteella voidaan sanoa hypotonisten lasten fysioterapian pohjautuvan perinteisiin, jotka fysioterapeutit kokevat toimiviksi ja hyödyllisiksi, vaikka tutkimusta tarvitaankin lisää. Terapiassa korostuu etenkin fysio- ja toimintaterapeuttien yhteistyö sekä perheen osallistuminen terapiaan. Fysioterapiassa käytettyjä erilaisia menetelmiä on muutamia, mutta pääperiaate on toiminnallisten ja oireenmukaisten harjoitusten käyttäminen lapsen yksilöllisiä ominaisuuksia tukien. Myös säännöllisyyden tärkeyttä korostetaan terapiassa.
Saatujen tulosten perusteella voidaan sanoa, että hypotonisten lasten fysioterapiaa ei ole tutkittu riittävästi, jotta voitaisiin muodostaa luotettavia yhtenäisiä fysioterapiasuosituksia. Kuitenkin hypotonisia lapsia hoidetaan niin fysioterapeuttien vastaanotoilla, kuin kotiympäristössä hyväksi koetuilla lähestymistavoilla ja motorista kehitystä tukevilla harjoitteilla. Jatkossa toivottavasti löydetään perimmäiset syyt myös edelleen diagnosoimattomille hypotoniatapauksille, jotta voitaisiin alkaa tutkia heitä parhaiten hyödyttävää fysioterapiaa.
Hypotonisten lasten fysioterapiaa on toistaiseksi tutkittu vähän. Terapia perustuu fysioterapeuttien hyväksi kokemiin toimintatapoihin ja perinteisiin. Terapiassa toiminta on oireenmukaista ja hypotonisten lasten ominaisuuksia onkin tutkittu jonkin verran. Hypotonisia lapsia tavataan fysioterapeuttien vastaanotoilla, joilta haetaan apua lapsen kehityksen etenemiseen. Tiedon saaminen hypotonisten lasten kanssa toteutetusta fysioterapiasta on tärkeää, jotta voitaisiin yhtenäistää fysioterapeuttien käytänteitä ja löytää luotettavia ja hyödyllisiä toimintatapoja.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa uutta tietoa hypotonisten lasten fysioterapiasta. Tavoitteena on kartoittaa hypotonisten lasten fysioterapiaa systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla, jotta jatkossa fysioterapeuttien olisi helpompi toteuttaa yhtenäisempää ja laadukkaampaa fysioterapiaa hypotonisten lasten ja heidän perheidensä kanssa. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina on lasten terapiakeskus Terapeija. Tutkimus tehtiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmän keinoin ja tiedonhaussa käytettiin neljää kattavaa sähköistä tietokantaa. Materiaali kerättiin Terveystieteiden keskuskirjastossa (Terkko) sähköisistä tietokannoista. Tutkimukseen mukaan valituista artikkeleista muodostui opinnäytetyön aineisto, joka analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tulokset voidaan jakaa kuuteen yläluokkaan, jotka ovat nimetty seuraavasti: hyväksi koettuja perinteitä, tiedon puutteesta huolimatta hyödyllistä, moniammatillista ja perhekeskeistä, käytettyjä menetelmiä, toiminnallisia harjoitteita sekä oireenmukaista, tukevaa ja säännöllistä. Tulosten perusteella voidaan sanoa hypotonisten lasten fysioterapian pohjautuvan perinteisiin, jotka fysioterapeutit kokevat toimiviksi ja hyödyllisiksi, vaikka tutkimusta tarvitaankin lisää. Terapiassa korostuu etenkin fysio- ja toimintaterapeuttien yhteistyö sekä perheen osallistuminen terapiaan. Fysioterapiassa käytettyjä erilaisia menetelmiä on muutamia, mutta pääperiaate on toiminnallisten ja oireenmukaisten harjoitusten käyttäminen lapsen yksilöllisiä ominaisuuksia tukien. Myös säännöllisyyden tärkeyttä korostetaan terapiassa.
Saatujen tulosten perusteella voidaan sanoa, että hypotonisten lasten fysioterapiaa ei ole tutkittu riittävästi, jotta voitaisiin muodostaa luotettavia yhtenäisiä fysioterapiasuosituksia. Kuitenkin hypotonisia lapsia hoidetaan niin fysioterapeuttien vastaanotoilla, kuin kotiympäristössä hyväksi koetuilla lähestymistavoilla ja motorista kehitystä tukevilla harjoitteilla. Jatkossa toivottavasti löydetään perimmäiset syyt myös edelleen diagnosoimattomille hypotoniatapauksille, jotta voitaisiin alkaa tutkia heitä parhaiten hyödyttävää fysioterapiaa.