PK-yrityksen markkinoinnin ja verkkosivujen suunnittelu : case Rapurallaa
Alanto, Maria (2013)
Alanto, Maria
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076837
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin pienyrityksen sivuelinkeinolle verkkosivut. Yrittäjä on yksityinen elinkeinoharjoittaja, ja yrityksen toimiala on maatalous ja sivuelinkeinona on rapujen kasvatus. Yritys toimii Salon seudulla, mutta potentiaalinen markkina-alue on koko Suomi. Opinnäytetyö on toiminnallinen työ.
Verkkosivun suunnittelun myötä tavoitteena oli yrityksen tunnettuuden ja näkyvyyden lisääminen digitaalisen markkinoinnin keinoilla. Digitaalisella markkinointiviestinnällä yritykselle tavoitellaan uusia asiakkaita, ohjataan toimintaa asiakaslähtöisemmäksi ja osallistetaan ihmisiä yrityksen toimintaa sosiaalisessa mediassa. Yrityksen liiketoiminta on ollut tähän asti varsin pienimuotoista, joten markkinoinnin suunnittelun pohjalta on mahdollista lähteä kasvattamaan liiketoimintaa kannattavammaksi.
Opinnäytetyössä keskeisimmässä roolissa on yrityksen verkkosivujen suunnittelu ja sen vaiheet. Verkkosivujen suunnittelun tarkoituksena oli luoda toiminnoiltaan ja käytettävyydeltään sivusto, joka tähtää vuorovaikutteiseen ja käyttäjäläheiseen kokemukseen sivuston helppokäyttöisyyden, sisällön ja yhtenäisen visuaalisen ilmeen kautta. Verkkosivujen ohella pureudutaan myös kyseisen yrityksen ja yleisesti pk-yritysten markkinoinnin kilpailukeinoihin ja suunnitteluun. Osana markkinointia hyödynnetään myös sosiaalisen median näkyvyyttä.
Opinnäytetyön tuloksena suunnittelin ja toteutin yritykselle Blogger -palveluun verkkosivut, jotka myös julkaisin. Verkkosivut lisäävät yrityksen tunnettuutta ja näkyvyyttä. Tarkoituksena on toteuttaa lopulliset verkkosivut verkkomarkkinoinnin ammattilaisella ja hankkia yritykselle maksullinen URL-osoite parantamaan löydettävyyttä.
Verkkosivun suunnittelun myötä tavoitteena oli yrityksen tunnettuuden ja näkyvyyden lisääminen digitaalisen markkinoinnin keinoilla. Digitaalisella markkinointiviestinnällä yritykselle tavoitellaan uusia asiakkaita, ohjataan toimintaa asiakaslähtöisemmäksi ja osallistetaan ihmisiä yrityksen toimintaa sosiaalisessa mediassa. Yrityksen liiketoiminta on ollut tähän asti varsin pienimuotoista, joten markkinoinnin suunnittelun pohjalta on mahdollista lähteä kasvattamaan liiketoimintaa kannattavammaksi.
Opinnäytetyössä keskeisimmässä roolissa on yrityksen verkkosivujen suunnittelu ja sen vaiheet. Verkkosivujen suunnittelun tarkoituksena oli luoda toiminnoiltaan ja käytettävyydeltään sivusto, joka tähtää vuorovaikutteiseen ja käyttäjäläheiseen kokemukseen sivuston helppokäyttöisyyden, sisällön ja yhtenäisen visuaalisen ilmeen kautta. Verkkosivujen ohella pureudutaan myös kyseisen yrityksen ja yleisesti pk-yritysten markkinoinnin kilpailukeinoihin ja suunnitteluun. Osana markkinointia hyödynnetään myös sosiaalisen median näkyvyyttä.
Opinnäytetyön tuloksena suunnittelin ja toteutin yritykselle Blogger -palveluun verkkosivut, jotka myös julkaisin. Verkkosivut lisäävät yrityksen tunnettuutta ja näkyvyyttä. Tarkoituksena on toteuttaa lopulliset verkkosivut verkkomarkkinoinnin ammattilaisella ja hankkia yritykselle maksullinen URL-osoite parantamaan löydettävyyttä.