Marknadsanalys av den svenska marknaden för svenska USA-resenärer
Palomäki, Jenna (2013)
Palomäki, Jenna
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076802
Tiivistelmä
Detta examensarbete behandlar marknadsanalys och syftet är att analysera den svenska marknaden vad gäller svenska USA-resenärer, samt ta reda på hur marknaden ser ut för svenska resebyråer och – arrangörer som säljer USA som destination åt sina kunder.
Teoridelen i arbetet består av marknadsanalys i vilken ingår köpbeteende, segmentering och distributionskanaler, samt av information om uppdragsgivaren Transatlantic Elite. Arbetet genomfördes genom att undersöka sekundärdata som var tillgänglig på webben och genom att göra några intervjuer med såväl svenska USA-resenärer som personer som arbetar inom turismindustrin i Sverige.
Utgående från resultatet av undersökningen kan man konstatera att svenskar lägger stort värde på semesterresor och reser mycket överlag. USA är ett välbesökt land där New York ligger i topp på destinationslistan. De flesta svenska resenärer som åker till USA har varit där redan någon gång innan. Undersökningen visar även att internet och online-resebyråer blir allt mer populära då det gäller bokning av resor. The thesis is based on the subject of market analysis and the aim of the thesis is to analyze the Swedish market when it comes to Swedish travelers going to the USA, as well as find out what the market looks like for travel agencies and tour operators that sell the USA as a destination to their customers.
The theory part consists of the subject of market analysis, which consists of buyer behavior, segmentation, and distribution channels, as well as information about Transatlantic Elite. The thesis was implemented by doing a research on secondary data that was available online and by doing a few interviews with both Swedish travelers that have been to the USA and people who work in the Swedish tourism industry.
Based on the results of the research it is possible to point out that Swedes value leisure trips and in general, they travel a lot. The USA is a country where they have traveled a lot, and New York is a top destination. Most of Swedish travelers that travel to the USA have been there at least once before. The research also shows that the Internet and online travel agencies are becoming more popular when it comes to booking trips.
Teoridelen i arbetet består av marknadsanalys i vilken ingår köpbeteende, segmentering och distributionskanaler, samt av information om uppdragsgivaren Transatlantic Elite. Arbetet genomfördes genom att undersöka sekundärdata som var tillgänglig på webben och genom att göra några intervjuer med såväl svenska USA-resenärer som personer som arbetar inom turismindustrin i Sverige.
Utgående från resultatet av undersökningen kan man konstatera att svenskar lägger stort värde på semesterresor och reser mycket överlag. USA är ett välbesökt land där New York ligger i topp på destinationslistan. De flesta svenska resenärer som åker till USA har varit där redan någon gång innan. Undersökningen visar även att internet och online-resebyråer blir allt mer populära då det gäller bokning av resor.
The theory part consists of the subject of market analysis, which consists of buyer behavior, segmentation, and distribution channels, as well as information about Transatlantic Elite. The thesis was implemented by doing a research on secondary data that was available online and by doing a few interviews with both Swedish travelers that have been to the USA and people who work in the Swedish tourism industry.
Based on the results of the research it is possible to point out that Swedes value leisure trips and in general, they travel a lot. The USA is a country where they have traveled a lot, and New York is a top destination. Most of Swedish travelers that travel to the USA have been there at least once before. The research also shows that the Internet and online travel agencies are becoming more popular when it comes to booking trips.