Kirjallisuuskatsaus asiakaslähtöisyydestä suomalaisissa hoitotyön ja terveydenhuollon vaikuttavuustutkimuksissa
Ranta, Hanna (2013)
Ranta, Hanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066767
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli sovelletun systemaattisen kirjalli-suuskatsauksen avulla tarkastella asiakaslähtöisyyden ilmenemistä suoma-laisissa vaikuttavuutta käsittelevissä tutkimusartikkeleissa ja yliopistoissa julkaistuissa pro gradu- sekä väitöskirjatutkimuksissa. Tutkimuskysymyksenä oli: Miten asiakaslähtöisyysnäkökulma on huomioitu suomalaisten terveydenhuollon ja hoitotyön vaikuttavuustutkimusten tutkimustuloksissa?
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa asiakaslähtöisyyden näkymi-sestä suomalaisissa hoitotyön ja terveydenhuollon vaikuttavuustutkimus-ten tutkimustuloksissa. Ihanteellista olisi, jos tuotetun tiedon avulla asia-kaslähtöisyyden huomiointia vaikuttavuuden mittaamisessa voitaisiin ke-hittää.
Tiedon haku tehtiin keväällä 2013 neljästä eri tietokannasta: Aleksi, Arto, Medic ja Melinda. Hakuja tehtiin sanojen vaikuttavuus, asiakaslähtöisyys, asiakkaat, hoitotyö ja terveydenhuolto yhdistelmillä. Tietokantahakujen lisäksi tutkimuksia haettiin suomalaisten yliopistojen internet-sivuilta sekä manuaalisesti. Hauilla löytyi yhteensä 438 viitettä. Hakutuloksista tutkimukset opinnäytetyöhön valikoituivat ennalta määriteltyjen sisäänottokriteerien pohjalta. Lopulliseen tutkimukseen päätyi yhteensä 12 tutkimusta, joiden analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten perusteella voi todeta, että asiakaslähtöisyysnäkökulmaa on suomalaisissa vaikuttavuustutkimuksissa melko vähän. Se ilmenee jo-ko asiakaslähtöisyytenä hoidon laadun mittaamisessa tai yksilöllisyytenä hoidon ja terveyspalveluiden suunnittelussa ja toteuttamisessa. Hoidon laadun mittaamiseen liittyvät asiat käsittelevät joko elämänlaatumittarien tai potilaskyselyiden käyttöä osana vaikuttavuuden mittaamista. Yhteistä päätöksentekoa, yksilöllisiä kokemuksia sekä oikeudenmukaisuutta ja tarvelähtöisyyttä käsittelevät tekijät taas muodostuivat yksilöllisyyteen hoidon ja terveyspalveluiden suunnittelussa ja toteuttamisessa liittyviksi osa-alueiksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa asiakaslähtöisyyden näkymi-sestä suomalaisissa hoitotyön ja terveydenhuollon vaikuttavuustutkimus-ten tutkimustuloksissa. Ihanteellista olisi, jos tuotetun tiedon avulla asia-kaslähtöisyyden huomiointia vaikuttavuuden mittaamisessa voitaisiin ke-hittää.
Tiedon haku tehtiin keväällä 2013 neljästä eri tietokannasta: Aleksi, Arto, Medic ja Melinda. Hakuja tehtiin sanojen vaikuttavuus, asiakaslähtöisyys, asiakkaat, hoitotyö ja terveydenhuolto yhdistelmillä. Tietokantahakujen lisäksi tutkimuksia haettiin suomalaisten yliopistojen internet-sivuilta sekä manuaalisesti. Hauilla löytyi yhteensä 438 viitettä. Hakutuloksista tutkimukset opinnäytetyöhön valikoituivat ennalta määriteltyjen sisäänottokriteerien pohjalta. Lopulliseen tutkimukseen päätyi yhteensä 12 tutkimusta, joiden analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten perusteella voi todeta, että asiakaslähtöisyysnäkökulmaa on suomalaisissa vaikuttavuustutkimuksissa melko vähän. Se ilmenee jo-ko asiakaslähtöisyytenä hoidon laadun mittaamisessa tai yksilöllisyytenä hoidon ja terveyspalveluiden suunnittelussa ja toteuttamisessa. Hoidon laadun mittaamiseen liittyvät asiat käsittelevät joko elämänlaatumittarien tai potilaskyselyiden käyttöä osana vaikuttavuuden mittaamista. Yhteistä päätöksentekoa, yksilöllisiä kokemuksia sekä oikeudenmukaisuutta ja tarvelähtöisyyttä käsittelevät tekijät taas muodostuivat yksilöllisyyteen hoidon ja terveyspalveluiden suunnittelussa ja toteuttamisessa liittyviksi osa-alueiksi.