Tuotesijoittelu teatterissa : Fazerin tapaus
Ignatius, Henrika (2013)
Ignatius, Henrika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066764
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on selvitystyö, jossa tarkastellaan tuotesijoittelun mahdollisuuksia teatterissa. Tämän työn tarkoituksena on selvittää, millä tavoin teatterit ja yleisö suhtautuvat tuotesijoitteluun. Tulosten perusteella pyritään selvittämään, olisiko mahdollista, että Fazer käyttäisi teatterituotesijoittelua markkinoinnin välineenä. Lisäksi tarkastelen, minkälaisilla keinoilla sitä kannattaa toteuttaa, ja miksi juuri teatteri on kannattava alusta tuotesijoittelulle.
Esiselvitysvaiheessa haastateltiin Aleksanterin teatterin tuottajaa Saija Nisulaa sekä Fazerin Kumppanuuspäällikkö Liisa Eerolaa, jonka tarkoituksena oli luoda käsitys siitä, miten Fazer sekä Aleksanterin teatteri suhtautuvat tuotesijoittelua kohtaan. Tuotesijoittelua kokeiltiin käytännössä, kun Aleksanterin teatterin "Tervetuloa!"’ -esitykseen sijoitettiin Fazerin Marianne-makeisia. Teattereiden suhtautumista ja nykytilannetta tuotesijoittelua kohtaan selvitettiin lähettämällä kysely 52:lle suomalaiselle teatterille. Yleisön suhtautumista teatterituotesijoittelua kohtaan selvitettiin kolmella tavalla, ryhmähaastattelulla sekä fiktiivisten tuotesijoitteluesimerkkien testauksella, johon kuului kuva-analyysi sekä eläytymismenetelmä.
Työn tutkimukset osoittavat, että tuotesijoittelu nähdään sekä uhkana että mahdollisuutena. Kyselyyn vastasi kahdeksan teatteria, joiden mielipiteet vaihtelivat suuresti toisistaan. Teatterituotesijoittelu nähdään kiinnostavana keinona myös yleisön mielestä, silloin kun se on luonteva osa taiteellista sisältöä. Kyselystä selvisi, että tuotesijoittelu teattereissa on tähän mennessä ollut kokeilunomaista. Teatteriin parhaiten soveltuvat keinot ja toimintatavat ovat vielä löytämättä ja taustatietoa aiheesta on vähän, jonka vuoksi työn tutkimukset eivät tarjoa selkeitä ratkaisuja tai toimintamalleja tulevaisuuden tuotannoille. Työn tulokset kuitenkin osoittavat, että halukkaita ja kiinnostuneita osapuolia löytyy teatterituotesijoittelun suhteen, ja että sille on olemassa selkeää potentiaalia.
Esiselvitysvaiheessa haastateltiin Aleksanterin teatterin tuottajaa Saija Nisulaa sekä Fazerin Kumppanuuspäällikkö Liisa Eerolaa, jonka tarkoituksena oli luoda käsitys siitä, miten Fazer sekä Aleksanterin teatteri suhtautuvat tuotesijoittelua kohtaan. Tuotesijoittelua kokeiltiin käytännössä, kun Aleksanterin teatterin "Tervetuloa!"’ -esitykseen sijoitettiin Fazerin Marianne-makeisia. Teattereiden suhtautumista ja nykytilannetta tuotesijoittelua kohtaan selvitettiin lähettämällä kysely 52:lle suomalaiselle teatterille. Yleisön suhtautumista teatterituotesijoittelua kohtaan selvitettiin kolmella tavalla, ryhmähaastattelulla sekä fiktiivisten tuotesijoitteluesimerkkien testauksella, johon kuului kuva-analyysi sekä eläytymismenetelmä.
Työn tutkimukset osoittavat, että tuotesijoittelu nähdään sekä uhkana että mahdollisuutena. Kyselyyn vastasi kahdeksan teatteria, joiden mielipiteet vaihtelivat suuresti toisistaan. Teatterituotesijoittelu nähdään kiinnostavana keinona myös yleisön mielestä, silloin kun se on luonteva osa taiteellista sisältöä. Kyselystä selvisi, että tuotesijoittelu teattereissa on tähän mennessä ollut kokeilunomaista. Teatteriin parhaiten soveltuvat keinot ja toimintatavat ovat vielä löytämättä ja taustatietoa aiheesta on vähän, jonka vuoksi työn tutkimukset eivät tarjoa selkeitä ratkaisuja tai toimintamalleja tulevaisuuden tuotannoille. Työn tulokset kuitenkin osoittavat, että halukkaita ja kiinnostuneita osapuolia löytyy teatterituotesijoittelun suhteen, ja että sille on olemassa selkeää potentiaalia.