Käyttötuotteita vanerista
Eerikäinen, Noora (2013)
Eerikäinen, Noora
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066758
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella käyttötuotteita vanerista, jotka ovat tuotannollisesti helposti valmistettavia ja sopivat kuluttajan jokapäiväiseen käyttöön. Lopullisena tuotoksena tuli tehdä tarkat mittapiirustukset ja tuotekuvat tuotteista, jotta toimeksiantajani pystyy ne valmistamaan.
Tutkimusosiossa kartoitettiin toimeksiantajan mahdollisia kilpailijoita strategisten ryhmien analyysin keinoin. Analyysin avulla ilmeni markkinarako, joihin toimeksiantajani voisi sijoittua vaneri tuotteillaan. Kvantitatiivisen tutkimuksen avulla tutkittiin tuotteiden mahdollisia kuluttajia. Tuloksien perusteella luotiin toimeksiantajani asiakasprofiili, josta selviää millainen mahdollinen vanerituotteiden ostaja on. Tutkimuksessa tutkittiin myös, mitä termi käyttötuote tarkoittaa. Tuloksien perusteella saatiin tietoa, millaisia tuotteita suunnitellaan. Työssä selvitettiin materiaalin mahdollisuuksia ja rajoja, jotka tuli ottaa huomioon tuotteita suunniteltaessa. Suunnittelulle määritettiin tavoitteet tutkimuksien pohjalta, niiden avulla lähdettiin ideoimaan ja suunnittelemaan ensimmäisiä tuotteita.
Järjestin toimeksiantajalleni asiantuntijaraadin osallistavan suunnittelun keinoin. Raadissa osallistujat saivat arvioida ja kehittää suunniteltuja tuotteita, sekä ideoida uusia. Asiantuntijaraadin avulla saatiin hyödyllistä tietoa, miten tuotteita tulisi kehittää ja minkälaisia muita tuotteita toimeksiantajani toivoisi valikoimiinsa.
Asiantuntijaraadin tulosten perusteella tuotteita kehitettiin ja suunniteltiin uusia. Tuotteista muodostui tuoteperhe. Tuotteista tehtiin planssit, joissa on tuotekuva, selkeät mittapiirustukset sekä tiedot tuotteesta. Tuotteet ovat yrityksen linjaan sopivia, tuotannollisesti yksinkertaisia valmistaa sekä tutkimuksessa esille nousseiden huomioiden mukaisia.
Tutkimusosiossa kartoitettiin toimeksiantajan mahdollisia kilpailijoita strategisten ryhmien analyysin keinoin. Analyysin avulla ilmeni markkinarako, joihin toimeksiantajani voisi sijoittua vaneri tuotteillaan. Kvantitatiivisen tutkimuksen avulla tutkittiin tuotteiden mahdollisia kuluttajia. Tuloksien perusteella luotiin toimeksiantajani asiakasprofiili, josta selviää millainen mahdollinen vanerituotteiden ostaja on. Tutkimuksessa tutkittiin myös, mitä termi käyttötuote tarkoittaa. Tuloksien perusteella saatiin tietoa, millaisia tuotteita suunnitellaan. Työssä selvitettiin materiaalin mahdollisuuksia ja rajoja, jotka tuli ottaa huomioon tuotteita suunniteltaessa. Suunnittelulle määritettiin tavoitteet tutkimuksien pohjalta, niiden avulla lähdettiin ideoimaan ja suunnittelemaan ensimmäisiä tuotteita.
Järjestin toimeksiantajalleni asiantuntijaraadin osallistavan suunnittelun keinoin. Raadissa osallistujat saivat arvioida ja kehittää suunniteltuja tuotteita, sekä ideoida uusia. Asiantuntijaraadin avulla saatiin hyödyllistä tietoa, miten tuotteita tulisi kehittää ja minkälaisia muita tuotteita toimeksiantajani toivoisi valikoimiinsa.
Asiantuntijaraadin tulosten perusteella tuotteita kehitettiin ja suunniteltiin uusia. Tuotteista muodostui tuoteperhe. Tuotteista tehtiin planssit, joissa on tuotekuva, selkeät mittapiirustukset sekä tiedot tuotteesta. Tuotteet ovat yrityksen linjaan sopivia, tuotannollisesti yksinkertaisia valmistaa sekä tutkimuksessa esille nousseiden huomioiden mukaisia.