Mobiilisovellusten käyttö kieltenopiskelussa Kymenlaakson Ammattikorkeakoulussa, Case: Ranskan alkeiskurssi 1
Lankinen, Anni (2013)
Lankinen, Anni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066689
Tiivistelmä
Työn aiheena on mobiilisovellusten käyttö kielten opiskelussa Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa. Case-tutkimuksen kohteena oli Ranskan alkeiskurssi 1, joka järjestettiin syyslukukaudella 2012. Tavoitteena työllä oli selvittää, mitä mobiililaitteet ja mobiilisovellukset ovat, miten niitä voidaan käyttää hyödyksi opetuksessa ja opiskelussa ja mitä tulevaisuuden haasteita ja mahdollisuuksia ne tuovat tullessaan. Lisäksi tutustuttiin yhteisölliseen oppimiseen, sillä esimerkkikurssilla sisällön tuottaminen yhdessä mobiililaitteiden kanssa oli lähes jokapäiväistä.
Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin kyselytutkimusta, teemahaastattelua, lomakehaastattelua sekä case- eli tapaustutkimusta.
Tutkimusmateriaalina käytettiin niin kirjallisuutta ja nettilähteitä, kuin myös haastatteluja ja tutkijan omia havaintoja. Työhön haastateltiin paitsi Ranskan alkeiskurssi 1:n osallistujia, myös alan asiantuntijoita ja mobiililaitteita opetuksessaan käyttäviä opettajia.
Mobiiliopiskelu osoittautui Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa vielä hyvin harvinaiseksi asiaksi. Ranskan alkeiskurssi 1 oli monella tavoin kokeilukurssi, jolla tehdyistä virheistä ja onnistumisista voidaan ottaa oppia jatkossa. Mobiiliopiskelu oli kokonaisuudessaan palkitsevaa sekä opettajan että kurssille osallistuneiden opiskelijoiden mielestä. Tulevaisuudessa tavoitteena on saada lisää opettajia mukaan käyttämään mobiililaitteita osana opetusta.
Kokonaisuudessaan mobiiliopiskelu on tulevaisuuden opiskelutapa, jota tulee kehittää aktiivisesti uusien, mobiililaitteiden jatkuvaan käyttöön tottuneiden opiskelijoiden mielenkiinnon ylläpitämiseksi. Tällä hetkellä jarruna ovat paitsi kustannussyyt ja osaamisen puute, myös muutosvastarinta niin opettajien kuin opiskelijoidenkin taholta. Kynnystä käyttää mobiililaitteita oppitunneilla tulisi oleellisesti madaltaa, sillä niiden monipuoliset käyttömahdollisuudet saadaan tehokkaaseen käyttöön ainoastaan jatkuvalla harjoittelulla.
Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin kyselytutkimusta, teemahaastattelua, lomakehaastattelua sekä case- eli tapaustutkimusta.
Tutkimusmateriaalina käytettiin niin kirjallisuutta ja nettilähteitä, kuin myös haastatteluja ja tutkijan omia havaintoja. Työhön haastateltiin paitsi Ranskan alkeiskurssi 1:n osallistujia, myös alan asiantuntijoita ja mobiililaitteita opetuksessaan käyttäviä opettajia.
Mobiiliopiskelu osoittautui Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa vielä hyvin harvinaiseksi asiaksi. Ranskan alkeiskurssi 1 oli monella tavoin kokeilukurssi, jolla tehdyistä virheistä ja onnistumisista voidaan ottaa oppia jatkossa. Mobiiliopiskelu oli kokonaisuudessaan palkitsevaa sekä opettajan että kurssille osallistuneiden opiskelijoiden mielestä. Tulevaisuudessa tavoitteena on saada lisää opettajia mukaan käyttämään mobiililaitteita osana opetusta.
Kokonaisuudessaan mobiiliopiskelu on tulevaisuuden opiskelutapa, jota tulee kehittää aktiivisesti uusien, mobiililaitteiden jatkuvaan käyttöön tottuneiden opiskelijoiden mielenkiinnon ylläpitämiseksi. Tällä hetkellä jarruna ovat paitsi kustannussyyt ja osaamisen puute, myös muutosvastarinta niin opettajien kuin opiskelijoidenkin taholta. Kynnystä käyttää mobiililaitteita oppitunneilla tulisi oleellisesti madaltaa, sillä niiden monipuoliset käyttömahdollisuudet saadaan tehokkaaseen käyttöön ainoastaan jatkuvalla harjoittelulla.