Yritys X:n liiketoiminnan kehittäminen
Ollikainen, Maija; Helppi, Tanja (2013)
Ollikainen, Maija
Helppi, Tanja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066599
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää yritys X:n nykytilannetta ja kehittää sen liiketoimintaa. Toimeksiantajana oli rakennusalan toiminimi. Yritys X on toiminut vuodesta 2007 eikä samankaltaista tutkimusta ole aikaisemmin tehty. Tavoitteena oli keksiä keinoja, jotta yritys X:n toiminta saataisiin entistä kannattavammaksi. Tutkimuksesta rajattiin pois aliurakoitsijat. Mikroyritysten vaarana voi olla niiden kehityksen pysähtyminen, ja opinnäytetyömme pyrki keksimään keinoja sen estämiseksi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Haastattelimme yrittäjää valmiin kysymyslomakkeen avulla. Kysymyksiin ei ollut valmiita vastausvaihtoehtoja, vaan haastateltava sai vastata omin sanoin. Haastattelu toteutettiin maaliskuun 2013 alussa.
Tutkimuksessamme selvisi, että yritys X:llä on selviä puutteita markkinoinnissa. Yrityksen kannattaa hankkia itselleen kotisivut ja panostaa enemmän mainontaan. Yksi ongelma on rakennustöiden epätasai-nen jakautuminen talvi- ja kesäaikaan. Esitimme, että yrittäjä voisi hiljaisina aikoina laajentaa toimialaan-sa ja sesonkiaikaan palkata itselleen apua. Yritys X on jo verkostoitunut alan muiden toimijoiden kanssa, mutta sitä voisi vielä lisätä.
Tutkimuksessamme kävi ilmi, että yritys X:n käyttämät yrityspalvelut olivat kilpailukykyisiä. Yrityksen laskutusväli oli kuitenkin melko pitkä, joten suosittelimme sen lyhentämistä. Ehdotimme, että yrittäjä alkaisi itse laskuttaa asiakkaitaan, jolloin lasku saataisiin lähtemään asiakkaalle heti kun työ on suoritettu. Teimme yrittäjälle laskupohjan, joka helpottaa laskujen tekemistä. Toinen vaihtoehto on e-laskun käyt-töönotto. Yrittäjän kannattaisi hankkia luotollinen tili, jolloin hänen ei tarvitse lainata itse yritykselle rahaa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Haastattelimme yrittäjää valmiin kysymyslomakkeen avulla. Kysymyksiin ei ollut valmiita vastausvaihtoehtoja, vaan haastateltava sai vastata omin sanoin. Haastattelu toteutettiin maaliskuun 2013 alussa.
Tutkimuksessamme selvisi, että yritys X:llä on selviä puutteita markkinoinnissa. Yrityksen kannattaa hankkia itselleen kotisivut ja panostaa enemmän mainontaan. Yksi ongelma on rakennustöiden epätasai-nen jakautuminen talvi- ja kesäaikaan. Esitimme, että yrittäjä voisi hiljaisina aikoina laajentaa toimialaan-sa ja sesonkiaikaan palkata itselleen apua. Yritys X on jo verkostoitunut alan muiden toimijoiden kanssa, mutta sitä voisi vielä lisätä.
Tutkimuksessamme kävi ilmi, että yritys X:n käyttämät yrityspalvelut olivat kilpailukykyisiä. Yrityksen laskutusväli oli kuitenkin melko pitkä, joten suosittelimme sen lyhentämistä. Ehdotimme, että yrittäjä alkaisi itse laskuttaa asiakkaitaan, jolloin lasku saataisiin lähtemään asiakkaalle heti kun työ on suoritettu. Teimme yrittäjälle laskupohjan, joka helpottaa laskujen tekemistä. Toinen vaihtoehto on e-laskun käyt-töönotto. Yrittäjän kannattaisi hankkia luotollinen tili, jolloin hänen ei tarvitse lainata itse yritykselle rahaa.