Sytronix -koelaitteiston suunnitelu
Ilonen, Tomi (2013)
Ilonen, Tomi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066580
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli tutustua toimeksiantajan, Bosch Rexrothin kehittä-mään Sytronix-sähkömoottoriohjausjärjestelmään. Työn toimeksiantona oli rakentaa koe-laitteisto, jolla voidaan testata kyseistä järjestelmää ja verrata sen ominaisuuksia venttii-liohjattuun hydrauliikkajärjestelmään. Tavoitteeksi asetettiin tarvittavien sähkökuvien piir-täminen, koelaitteiston rakennuksessa avustaminen sekä testaus ja tulosten analysointi. Koelaitteisto ja sen vaatima tila olivat toimeksiantajan puolelta jo valmiiksi valittuina.
Työn toteutuminen ei kaikilta osin täysin onnistunut. Suunnitellut sähkökaaviot piirrettiin, mutta koelaitteelle varattua tilaa tarvittiinkin muuhun käyttöön, eikä rajallisen ajan vuoksi uutta tilaa keritty järjestämään. Niinpä koelaitteisto jäi tekemättä ja käytännön kokeiden sijaan testit jouduttiin tekemään simuloimalla. Simulointia varten luotiin kaksi eri alustaa, toinen Sytronix-järjestelmälle ja toinen venttiiliohjausta varten.
Simuloidessa kummallekin järjestelmälle määriteltiin omat parametrit järjestelmien todellis-ten arvojen mukaan sekä samat parametrit niiden toimilaitteiden osalta, jotka ovat molem-missa järjestelmissä samoja. Simulaatioiden jälkeen tarkasteltiin ja vertailtiin saatuja tuloksia keskenään. Keskeisimpinä tuloksina voitiin todeta, että Sytronix-järjestelmä on energia-tehokas ja yhtä nopea kuin venttiiliohjaus.
Opinnäytetyötä varten tutkittu teoria sai tukea simulaatioiden tuloksista, joten tämän työn pohjalta toimeksiantaja voi jatkaa projektia koelaitteiston rakentamisen ja käytännön testa-usten parissa, kun sopiva aika ja paikka löytyvät.
Työn toteutuminen ei kaikilta osin täysin onnistunut. Suunnitellut sähkökaaviot piirrettiin, mutta koelaitteelle varattua tilaa tarvittiinkin muuhun käyttöön, eikä rajallisen ajan vuoksi uutta tilaa keritty järjestämään. Niinpä koelaitteisto jäi tekemättä ja käytännön kokeiden sijaan testit jouduttiin tekemään simuloimalla. Simulointia varten luotiin kaksi eri alustaa, toinen Sytronix-järjestelmälle ja toinen venttiiliohjausta varten.
Simuloidessa kummallekin järjestelmälle määriteltiin omat parametrit järjestelmien todellis-ten arvojen mukaan sekä samat parametrit niiden toimilaitteiden osalta, jotka ovat molem-missa järjestelmissä samoja. Simulaatioiden jälkeen tarkasteltiin ja vertailtiin saatuja tuloksia keskenään. Keskeisimpinä tuloksina voitiin todeta, että Sytronix-järjestelmä on energia-tehokas ja yhtä nopea kuin venttiiliohjaus.
Opinnäytetyötä varten tutkittu teoria sai tukea simulaatioiden tuloksista, joten tämän työn pohjalta toimeksiantaja voi jatkaa projektia koelaitteiston rakentamisen ja käytännön testa-usten parissa, kun sopiva aika ja paikka löytyvät.