Läsnäoloa lisäävät harjoitteet teatteri-ilmaisun ohjaajan työkaluina
Heino, Tytti (2013)
Heino, Tytti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066525
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kirjoittajansa ohjaajantyötä ja tutkii läsnäoloa lisäävien harjoitteiden vaikutusta hänen omaan työskentelyynsä. Työn tavoitteena on selventää kirjoittajalle, mistä hänen oma ohjaajuutensa koostuu ja kontekstualisoida hänen työnsä taiteen kenttään. Muita tavoitteita ovat olleet tutkia prosessoivaa ja läsnä olevaa ohjaajantyötä, tilalähtöisyyttä ja esiintyjäkeskeisyyttä. Myös muiden taiteen alalla toimivien ihmisten kiinnostuksen herättäminen oman ohjaajuuden tutkimista kohtaan on ollut työn keskeinen tavoite. Työ herättelee lukijaa tiedostamaan ja tutkimaan, mistä paloista hänen oma työskentelynsä koostuu ja millä tavoilla sitä voisi alkaa kehittää.
Kirjoittaja vertailee omaa ohjaajantyötänsä hahmometodin, intuition sekä flow'n teorioihin viitaten. Kirjoittaja esittelee ja käy yksityiskohtaisesti läpi läsnäoloa lisääviä harjoitteita ja pohtii, millaista taiteellista lopputulosta niillä saadaan aikaan. Kirjoittaja erottelee, mistä hänen ohjaajantyönsä koostuu ja millaista jälkeä hän sillä taiteen kenttään jättää. Kirjoittaja on työskennellyt autoetnografisella työotteella. Työssä tarkastellaan ohjaajuutta teorian ja käytännön välillä. Työssä käydään läpi yhden ohjausprosessin läsnäoloa lisääviä harjoitteita ja vertaillaan niitä hahmometodin teoriaan.
Tutkimusprosessi on auttanut kirjoittajaa hahmottamaan oman ohjaajantyönsä keskeisiä piirteitä ja muuttamaan sen sanalliseen muotoon. Työ on saanut kirjoittajan tiedostamaan omat työskentelytapansa ja mahdollistavat hänen ohjaajantyönsä kehittämisen tulevaisuudessa.
Kirjoittaja vertailee omaa ohjaajantyötänsä hahmometodin, intuition sekä flow'n teorioihin viitaten. Kirjoittaja esittelee ja käy yksityiskohtaisesti läpi läsnäoloa lisääviä harjoitteita ja pohtii, millaista taiteellista lopputulosta niillä saadaan aikaan. Kirjoittaja erottelee, mistä hänen ohjaajantyönsä koostuu ja millaista jälkeä hän sillä taiteen kenttään jättää. Kirjoittaja on työskennellyt autoetnografisella työotteella. Työssä tarkastellaan ohjaajuutta teorian ja käytännön välillä. Työssä käydään läpi yhden ohjausprosessin läsnäoloa lisääviä harjoitteita ja vertaillaan niitä hahmometodin teoriaan.
Tutkimusprosessi on auttanut kirjoittajaa hahmottamaan oman ohjaajantyönsä keskeisiä piirteitä ja muuttamaan sen sanalliseen muotoon. Työ on saanut kirjoittajan tiedostamaan omat työskentelytapansa ja mahdollistavat hänen ohjaajantyönsä kehittämisen tulevaisuudessa.