Riskienhallinta päiväkodissa
Leppäkynnäs, Maarit (2013)
Leppäkynnäs, Maarit
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056365
Tiivistelmä
Riskienhallinta päiväkodissa oli kehittämishanke, joka toteutettiin keskisuuressa päiväkodissa Lahden alueella. Tavoitteena oli tiedon tuottaminen riskienhallinnasta ja turvallisuusjohtamisesta sekä uuden työvälineen tuottaminen riskienhallintaan sekä sen käytön opettaminen organisaatiolle.
Päivähoidon turvallisuus on ajankohtainen aihe. Sitä on käsitelty paljon mediassa viime vuosina. Opinnäytetyössä on esitelty päivähoidon turvallisuuteen liittyviä tutkimuksia. Lisäksi opinnäytetyössä on käsitelty turvallisuutta, turvallisuusjohtamista, turvallisuuskulttuuria, riskienhallintaa sekä erilaisia riskejä.
Menetelmäksi valittiin toimintatutkimus, joka sopii hankeluontoisiin tutkimuksiin. Toimintatutkimuksessa pyritään ratkaisemaan erilaisia käytännön ongelmia sekä ymmärtämään niitä entistä paremmin. Kvalitatiivisista tutkimusmenetelmistä ryhmäkeskustelua sovellettiin tähän tutkimukseen myös. Kolmas käytetty menetelmä on Potentiaalisten ongelmien analyysi. Sen tarkoituksena on riskitekijöiden tunnistaminen. Aineistona käytettiin sitä tietoa, joka päiväkodin työntekijöillä oli kokemuksensa ja koulutuksensa mukaisesti. Keskeisiksi riskeiksi muodostuivat työntekijän ”puolikuntoisuus”, henkilökunnan vähäinen määrä, työssä uupuminen, lapsen karkaaminen, sähkökatkos, päiväkodin pihan epäsiisteys ja perushoidon pettäminen. Suurimman riskiluvun saaneet riskit sijoittuivat henkilö- ja toimintariskeihin.
Turvallisuus on koko työyhteisön yhteinen asia. Kun siihen sitoudutaan yhdessä, riskienhallinta paranee ja turvallisuuskulttuuri kehittyy toivottuun suuntaan. Riskianalyysin kautta tuodaan riskit näkyviksi. Riskien pienentämiseksi tai poistamiseksi tehdään toimenpiteitä. Tutkimuskohteena olleessa päiväkodissa riskienhallinnasta on tullut osa jokapäiväistä arkea.
Päivähoidon turvallisuus on ajankohtainen aihe. Sitä on käsitelty paljon mediassa viime vuosina. Opinnäytetyössä on esitelty päivähoidon turvallisuuteen liittyviä tutkimuksia. Lisäksi opinnäytetyössä on käsitelty turvallisuutta, turvallisuusjohtamista, turvallisuuskulttuuria, riskienhallintaa sekä erilaisia riskejä.
Menetelmäksi valittiin toimintatutkimus, joka sopii hankeluontoisiin tutkimuksiin. Toimintatutkimuksessa pyritään ratkaisemaan erilaisia käytännön ongelmia sekä ymmärtämään niitä entistä paremmin. Kvalitatiivisista tutkimusmenetelmistä ryhmäkeskustelua sovellettiin tähän tutkimukseen myös. Kolmas käytetty menetelmä on Potentiaalisten ongelmien analyysi. Sen tarkoituksena on riskitekijöiden tunnistaminen. Aineistona käytettiin sitä tietoa, joka päiväkodin työntekijöillä oli kokemuksensa ja koulutuksensa mukaisesti. Keskeisiksi riskeiksi muodostuivat työntekijän ”puolikuntoisuus”, henkilökunnan vähäinen määrä, työssä uupuminen, lapsen karkaaminen, sähkökatkos, päiväkodin pihan epäsiisteys ja perushoidon pettäminen. Suurimman riskiluvun saaneet riskit sijoittuivat henkilö- ja toimintariskeihin.
Turvallisuus on koko työyhteisön yhteinen asia. Kun siihen sitoudutaan yhdessä, riskienhallinta paranee ja turvallisuuskulttuuri kehittyy toivottuun suuntaan. Riskianalyysin kautta tuodaan riskit näkyviksi. Riskien pienentämiseksi tai poistamiseksi tehdään toimenpiteitä. Tutkimuskohteena olleessa päiväkodissa riskienhallinnasta on tullut osa jokapäiväistä arkea.