Importing Motorbikes from Estonia to Finland : case: Oliver Kuisma Motorbikes FIE
Kuisma, Oliver (2013)
Kuisma, Oliver
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056355
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy liikeidean toteuttamiseen perusteellisen kvalitatiiviseen tutkimuksen sekä tekijän suomenvirolaisen taustan, kokemusten ja havaintojen avulla. Lopputuloksena on alustava liiketoimintasuunnitelma, joka hyödyntää Hoffrénin dynaamista liikeideamallia keskittyen tarpeeseen, imagoon, asiakkaisiin, tuotteeseen, toimintatapaan sekä voimavaroihin.
Tässä opinnäytetyössä perusteellinen tutkimus voidaan määritellä tarkan teoreettisen viitekehyksen ja liiketoimen suunnittelun seurannalla yhdistettynä lukuisten analyysityökalujen käyttöön kuten PESTEL analyysiin, viiden kilpailuvoiman malliin ja Kotlerin tuotteen kolmeen kerrokseen. Teoreettinen viitekehys koostuu markkina-analyysistä ja sopivan yhtiömuodon löytämisestä, jotka muodostavat liiketoimintasuunnitelman. Markkina-analyysillä on kuusi ulottuvuutta – sen koko, kasvu, kannattavuus, jakelukanavat, trendit ja menestyksen avaintekijät – jotka on kaikki tutkittu. Sopivan yhtiömuodon löytäminen keskittyy Viron yhtiömuotoihin sekä eri tuonti –ja vientityyppeihin. Tutkimuksessa on neljä tärkeää elementtiä, joita on noudatettu suunnittelussa: yksinkertainen, spesifinen, realistinen ja yhtenäinen.
Prosessin aikana selvisi, että Viron ja Suomen moottoripyörämarkkinoilla on potentiaalia: Suomessa on kysyntää, Virossa on tarjontaa ja Viron tuotteet ovat kilpailukykyisiä. Edellä mainittujen faktojen lisäksi tekijän alustavat taloudelliset laskelmat tukivat kannattavuutta. Tämän vuoksi on perusteltua viedä liikeidea toteuttamisvaiheeseen.
Tässä opinnäytetyössä perusteellinen tutkimus voidaan määritellä tarkan teoreettisen viitekehyksen ja liiketoimen suunnittelun seurannalla yhdistettynä lukuisten analyysityökalujen käyttöön kuten PESTEL analyysiin, viiden kilpailuvoiman malliin ja Kotlerin tuotteen kolmeen kerrokseen. Teoreettinen viitekehys koostuu markkina-analyysistä ja sopivan yhtiömuodon löytämisestä, jotka muodostavat liiketoimintasuunnitelman. Markkina-analyysillä on kuusi ulottuvuutta – sen koko, kasvu, kannattavuus, jakelukanavat, trendit ja menestyksen avaintekijät – jotka on kaikki tutkittu. Sopivan yhtiömuodon löytäminen keskittyy Viron yhtiömuotoihin sekä eri tuonti –ja vientityyppeihin. Tutkimuksessa on neljä tärkeää elementtiä, joita on noudatettu suunnittelussa: yksinkertainen, spesifinen, realistinen ja yhtenäinen.
Prosessin aikana selvisi, että Viron ja Suomen moottoripyörämarkkinoilla on potentiaalia: Suomessa on kysyntää, Virossa on tarjontaa ja Viron tuotteet ovat kilpailukykyisiä. Edellä mainittujen faktojen lisäksi tekijän alustavat taloudelliset laskelmat tukivat kannattavuutta. Tämän vuoksi on perusteltua viedä liikeidea toteuttamisvaiheeseen.