Suuresta pieniin : pienryhmätoiminnan käynnistäminen päiväkodissa
Vuorenmaa, Sari; Lamminpää, Johanna (2013)
Vuorenmaa, Sari
Lamminpää, Johanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056345
Tiivistelmä
Suomessa päivähoidon laatua pidetään hyvänä ja yksi laadun kriteereistä on ryhmäkoko. Ryhmän kokoon ei varhaiskasvatushenkilöstö pysty vaikuttamaan vaan sitä säätelee päivähoitoasetus. Ryhmät koetaan henkilöstön puolelta usein liian suuriksi ja siksi on tärkeää löytää menetelmiä ryhmien toimivuuden, lasten ja henkilökunnan jaksamisen kannalta.
Pienryhmätoiminta helpottaa ja rauhoittaa päivähoidon arkea ja sen mahdollistaminen on hyvän varhaiskasvatusympäristön ominaisuus. Pienryhmät mahdollistavat lapselle tuen ja huomion kasvattajalta sekä toiminta pienryhmissä pitää lapsen keskinäisten vuorovaikutussuhteiden määrän lapselle sopivana. Edellytyksenä pienryhmätoiminnalle on kasvattajien sitoutuminen yhteisiin suunnitelmiin, toimintatapoihin ja tavoitteisiin. Toiminta vaatii suunnittelua, kiireettömyyttä ja läheistä vuorovaikutusta kasvattajien kesken. Toiminnan käynnistäminen vaatii koko työyhteisöltä muutosvalmiutta ja joustavuutta.
Opinnäytetyömme tuotoksena laadimme oppaan pienryhmätoiminnan käynnistämisestä. Opas laadittiin yhteistyössä päivähoidon kasvattajien kanssa. Sisällössä yhdistyivät aikaisempi teoria sekä omat ja yhteistyökumppaneiden kokemukset pienryhmätoiminnan aloittamisesta. Opas suunnattiin päivähoidon kasvattajille ja alan opiskelijoille. Tavoitteena oli helpottaa, selkeyttää ja pohjustaa pienryhmätoiminnan käynnistämistä päiväkodeissa.
Pienryhmätoiminta helpottaa ja rauhoittaa päivähoidon arkea ja sen mahdollistaminen on hyvän varhaiskasvatusympäristön ominaisuus. Pienryhmät mahdollistavat lapselle tuen ja huomion kasvattajalta sekä toiminta pienryhmissä pitää lapsen keskinäisten vuorovaikutussuhteiden määrän lapselle sopivana. Edellytyksenä pienryhmätoiminnalle on kasvattajien sitoutuminen yhteisiin suunnitelmiin, toimintatapoihin ja tavoitteisiin. Toiminta vaatii suunnittelua, kiireettömyyttä ja läheistä vuorovaikutusta kasvattajien kesken. Toiminnan käynnistäminen vaatii koko työyhteisöltä muutosvalmiutta ja joustavuutta.
Opinnäytetyömme tuotoksena laadimme oppaan pienryhmätoiminnan käynnistämisestä. Opas laadittiin yhteistyössä päivähoidon kasvattajien kanssa. Sisällössä yhdistyivät aikaisempi teoria sekä omat ja yhteistyökumppaneiden kokemukset pienryhmätoiminnan aloittamisesta. Opas suunnattiin päivähoidon kasvattajille ja alan opiskelijoille. Tavoitteena oli helpottaa, selkeyttää ja pohjustaa pienryhmätoiminnan käynnistämistä päiväkodeissa.