Matka Romanian sydämeen : Matkapaketin tuotteistaminen Romaniaan
Nurminen, Hennariina (2013)
Nurminen, Hennariina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056324
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli matkapaketin tuotteistaminen Romaniaan. Työ toteutettiin toimeksiantona Suomi-Romania-Seura ry:lle. Tutkimuksessa esiteltiin myös Romanian matkailupotentiaalia.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus, ja aineistonkeruumenetelminä käytettiin niin osallistuvaa havainnointia, haastattelua kuin valmista aineistoa. Tuotteen suunnittelussa hyödynnettiin Romanian matkaoppaita, Internet-lähteitä ja haastattelun tuloksia. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin asiakaslähtöisen matkailutuotteen määritelmää ja matkailutuotteen tuotesuunnitteluprosessin mallia asiakkaan tarpeiden selvittämisestä ohjelman suunnitteluun asti.
Haastattelu toteutettiin ryhmäkeskustelunuomaisesti Suomi-Romania-Seura ry:n hallituksen kokouksessa. Haastattelun tuloksista ilmeni, että Suomi-Romania-Seura ry:n jäsenet olivat kiinnostuneita kulttuurista, historiasta, maisemien katselusta sekä kylpyläpalveluista. He toivoivat matkan olevan mahdollisimman monipuolinen ja esittelevän Romaniaa monipuolisesti. Tutkimuksen tuloksena suunniteltiin kymmenen päivän kiertomatkapaketti Romaniaan, jonka nimeksi tuli Matka Romanian sydämeen. Matka järjestettäisiin lokakuussa 2013 ja se tarjoaisi osallistujille elämyksiä, kulttuuria, historiaa sekä hemmottelua.
Tutkimuksen tuloksena syntyi työn tavoitetta vastaava, asiakkaan tarpeet huomioiden suunniteltu matkailutuote, jota Suomi-Romania-Seura ry:n on mahdollista muokata haluamallaan tavalla. Tässä työssä suunnitellun matkailutuotteen pohjalta voidaan seuraavaksi edetä tuotteen hinnoitteluun, markkinointiin ja toteuttamiseen.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus, ja aineistonkeruumenetelminä käytettiin niin osallistuvaa havainnointia, haastattelua kuin valmista aineistoa. Tuotteen suunnittelussa hyödynnettiin Romanian matkaoppaita, Internet-lähteitä ja haastattelun tuloksia. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin asiakaslähtöisen matkailutuotteen määritelmää ja matkailutuotteen tuotesuunnitteluprosessin mallia asiakkaan tarpeiden selvittämisestä ohjelman suunnitteluun asti.
Haastattelu toteutettiin ryhmäkeskustelunuomaisesti Suomi-Romania-Seura ry:n hallituksen kokouksessa. Haastattelun tuloksista ilmeni, että Suomi-Romania-Seura ry:n jäsenet olivat kiinnostuneita kulttuurista, historiasta, maisemien katselusta sekä kylpyläpalveluista. He toivoivat matkan olevan mahdollisimman monipuolinen ja esittelevän Romaniaa monipuolisesti. Tutkimuksen tuloksena suunniteltiin kymmenen päivän kiertomatkapaketti Romaniaan, jonka nimeksi tuli Matka Romanian sydämeen. Matka järjestettäisiin lokakuussa 2013 ja se tarjoaisi osallistujille elämyksiä, kulttuuria, historiaa sekä hemmottelua.
Tutkimuksen tuloksena syntyi työn tavoitetta vastaava, asiakkaan tarpeet huomioiden suunniteltu matkailutuote, jota Suomi-Romania-Seura ry:n on mahdollista muokata haluamallaan tavalla. Tässä työssä suunnitellun matkailutuotteen pohjalta voidaan seuraavaksi edetä tuotteen hinnoitteluun, markkinointiin ja toteuttamiseen.