Implementering av rapporteringsmodellen iSBAR : En empirisk studie om dess förverkligande inom prehospital akutvård
Andresen, Jon (2013)
Andresen, Jon
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056321
Tiivistelmä
Raportit ja konsultaatiot ovat hyvin keskeinen osa sairaalan ulkopuolista ensihoitoa. Huonosta kommunikaatiosta johtuvien virheiden vähentämiseksi on terveydenhoitoalalla otettu käyttöön erilaisia strukturoituja kommunikaatiomalleja. Yksi paljon käytetty kommunikaatiomalli on iSBAR (Identification-Tunnista, Situation- Tilanne, Background-Tausta, Assesment-Nykytilanne, Recommendation- Toimintaehdotus), jonka juuret ovat laivastossa ja ilmailussa. Itä-Uudenmaan pelastuslaitos on ottanut iSBAR mallin käyttöön ensihoidossa kesän 2012 aikana. Ensihoitajien konsultoidessa FinnHems lääkäriä ja raportoidessaan potilaasta päivystyksessä he seuraavat ennalta sovittua kommunkaatiomallia. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia millainen iSBAR:in implementointiprosessi oli ollut, tutkimustulos auttaa uusien mallien käyttöönottoa pelastuslaitoksella tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Kyselylomake koostui suljetuista ja avoimista kysymyksistä. Suljetut kysymykset analysoitiin univariaatti analyysillä ja avoimet kysmykset analysoitiin sisältöanalyysillä. Vastaajina kyselyyn toimivat vapaaehtoiset ensihoitajat Itä- Uudenmaan pelastuslaitoksella, jotka olivat saaneet koulutuksen iSBAR:in käyttöön. Kyselyn vastausprosentti oli 53%. Tutkimuksen tulos osoitti, että iSBAR:in implementointi ja käyttönotto oli onnistunut hyvin. Suurin osa ensihoitajista seurasi mallia konsultoidessaan lääkäriä puhelimitse, ensihoitajien mielestä iSBAR:in käyttö tekee konsultaatioista selvempiä kun kaikki informaatio tulee esille selvässä järjestyksessä. ISBAR:in käyttö potilasta luovutettaessa päivystykseen oli huomattavasti vähäisempää, syyksi ensihoitajat kertoivat, että päivystyksen työntekijöitä ei ole koulutettu ottamaan raportteja vastaan iSBAR mallin mukaisesti. Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa ensihoitajista oli sitä mieltä, että iSBAR:ista on tullut heille jokapäiväinen työkalu kommunikaatiotilanteissa. ISBAR:in implementointia voidaan pitää onnistuneena, ensihoitajat käyttävät sitä mielellään, tilanteet jossa mallia ei käytetty johtuivat usein siitä, että vastaanottava henkilö ei ollut saanut koulutusta iSBAR:in käyttöön.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Kyselylomake koostui suljetuista ja avoimista kysymyksistä. Suljetut kysymykset analysoitiin univariaatti analyysillä ja avoimet kysmykset analysoitiin sisältöanalyysillä. Vastaajina kyselyyn toimivat vapaaehtoiset ensihoitajat Itä- Uudenmaan pelastuslaitoksella, jotka olivat saaneet koulutuksen iSBAR:in käyttöön. Kyselyn vastausprosentti oli 53%. Tutkimuksen tulos osoitti, että iSBAR:in implementointi ja käyttönotto oli onnistunut hyvin. Suurin osa ensihoitajista seurasi mallia konsultoidessaan lääkäriä puhelimitse, ensihoitajien mielestä iSBAR:in käyttö tekee konsultaatioista selvempiä kun kaikki informaatio tulee esille selvässä järjestyksessä. ISBAR:in käyttö potilasta luovutettaessa päivystykseen oli huomattavasti vähäisempää, syyksi ensihoitajat kertoivat, että päivystyksen työntekijöitä ei ole koulutettu ottamaan raportteja vastaan iSBAR mallin mukaisesti. Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa ensihoitajista oli sitä mieltä, että iSBAR:ista on tullut heille jokapäiväinen työkalu kommunikaatiotilanteissa. ISBAR:in implementointia voidaan pitää onnistuneena, ensihoitajat käyttävät sitä mielellään, tilanteet jossa mallia ei käytetty johtuivat usein siitä, että vastaanottava henkilö ei ollut saanut koulutusta iSBAR:in käyttöön.