Liiketoimintasuunnitelma Oy Kaffecentralen Finland Ab Kahvipaahtimo
Eronen, Lauri (2013)
Eronen, Lauri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056309
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on toteutettu yhteistyössä Oy Kaffecentralen Finland Ab:n kanssa, jonka toimitusjohtajalta sain aiheen työhön. Oy Kaffecentralen Ab:n suunnitelmissa on perustaa lähitulevaisuudessa oma kahvipaahtimo Helsinkiin. Opinnäytetyönäni tein liiketoimintasuunnitelman kahvipaahtimolle. Liiketoimintasuunnitelma on tärkeä apuväline uutta liiketoimintaa suunniteltaessa, koska sen avulla voidaan tarkastella mahdollisuuksia, toimintaa, voimavaroja ja riskejä. Liiketoimintasuunnitelmaa voidaan käyttää myös mahdollista rahoitusta haettaessa, jotta rahoittajat uskaltavat lähteä rahoittamaan liikeideaa. Liiketoimintasuunnitelma osoittaa, että yrityksen tarjoamalla tuotteella on todellisia liiketoimintamahdollisuuksia.
Liiketoimintasuunnitelman tarkoituksena on olla sellainen, että sitä voidaan hyödyntää paahtimoa perustettaessa.
Opinnäytetyötä tehdessäni olen haastatellut toimitusjohtaja John Söderlundia ja käyttänyt omaa tietämystäni kahvialasta. Työn teoriaosuus koostuu kahvipaahtimoalasta yritystoimintana, liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelmateoriasta, joihin sisältyy erilaiset analyysit ja teoriaa yritystoiminnan rahoituksesta ja kannattavuudesta.
Opinnäytetyön toteutusosassa on käyty läpi kahvipaahtimon lähtötilanne ja liikeidea. Analyyseista tein ympäristö-, kysyntä- ja asiakasanalyysin, sekä kilpailija-analyysin. Liitin työhöni markkinointisuunnitelman ja tarvittavat laskelmat, joita ovat investointilaskelma ja kolmen vuoden tulosennuste. Paahtimon strategiassa jäsensin tekemieni analyysien ja SWOT:n pohjalta tulevaisuuden visiota, päämääriä ja keinoja niihin pääsemiseksi.
Liiketoimintasuunnitelman tarkoituksena on olla sellainen, että sitä voidaan hyödyntää paahtimoa perustettaessa.
Opinnäytetyötä tehdessäni olen haastatellut toimitusjohtaja John Söderlundia ja käyttänyt omaa tietämystäni kahvialasta. Työn teoriaosuus koostuu kahvipaahtimoalasta yritystoimintana, liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelmateoriasta, joihin sisältyy erilaiset analyysit ja teoriaa yritystoiminnan rahoituksesta ja kannattavuudesta.
Opinnäytetyön toteutusosassa on käyty läpi kahvipaahtimon lähtötilanne ja liikeidea. Analyyseista tein ympäristö-, kysyntä- ja asiakasanalyysin, sekä kilpailija-analyysin. Liitin työhöni markkinointisuunnitelman ja tarvittavat laskelmat, joita ovat investointilaskelma ja kolmen vuoden tulosennuste. Paahtimon strategiassa jäsensin tekemieni analyysien ja SWOT:n pohjalta tulevaisuuden visiota, päämääriä ja keinoja niihin pääsemiseksi.