Kuinka eroperhettä tuetaan päiväkodissa?
Saastamoinen, Vilma (2013)
Saastamoinen, Vilma
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056249
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Saastamoinen, Vilma. Kuinka eroperhettä tuetaan päiväkodissa?. Kevät 2013. 71s., 3 liitettä. Diakonia- ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa, kuinka eroperhettä tuetaan hyvinkääläisissä ja lahtelaisissa päiväkodeissa ryhmissä, joissa on 3–6 -vuotiaita lapsia. Lahdessa järjestettiin Ero lapsiperheessä –koulutus, ja opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten koulutus auttoi lahtelaisia kasvattajia tukemaan eroperhettä. Hyvinkääläiset kasvattajat eivät ole käyneet Ero lapsiperheessä -koulutusta. Yhteistyökumppanina opinnäytetyössä olivat Ensi- ja turvakotienliiton alaisuudessa oleva Neuvokeskus sekä Lahden Ensi- ja turvakotiyhdistyksen Eroperheen kahden kodin lapset –projekti.
Tutkimuksen lähestymistapa oli kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla, joita jaettiin yhteensä 18 kappaletta. Niistä palautui 15 kappaletta. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen. Ensiksi aineisto pelkistettiin, jolloin epäolennainen tieto jätettiin pois. Tämän jälkeen aineisto ryhmiteltiin ja lopuksi käsitteellistettiin.
Tutkimustulokset osoittivat, että Hyvinkäällä eroperheen lasta tuetaan toiminnallisin menetelmin ja tarjoamalla aitoa läsnäoloa ja läheisyyttä päiväkodin arjessa. Lahdessa eroperheen lasta tuetaan tarjoamalla lapselle läheisyyttä sekä keskustelemalla hänen kanssaan eron herättämistä tunteista. Eroperheen kahden kodin lapset -projektin myötä syntynyt lasten ja vanhempien omiin eroryhmiin ohjaaminen oli yksi tapa tukea lahtelaisia eroperheitä. Vanhempia tuetaan sekä Hyvinkäällä että Lahdessa tarjoamalla henkistä tukea muuttuvassa elämäntilanteessa ja ohjaamalla perhe tarvit-taessa muihin sosiaalipalveluihin.
Saaduista tutkimustuloksista voidaan päätellä, että Lahden ja Hyvinkään eroperheen tukemisen muodot eivät eroa toisistaan merkittävästi. Hyvinkäällä painotettiin enemmän toiminnallisia menetelmiä lasten tukemisessa ja Lahdessa eroryhmiä osattiin käyttää hyvin hyväksi. Ero lapsiperheessä -koulutuksen myötä lahtelaiset kasvattajat ovat ymmärtäneet yhteistyövanhemmuuden jatkumisen ja sen tukemisen tärkeyden. Eräät kyselylomakkeeseen vastanneet hyvinkääläiset kasvattajat kokivat tarvitsevansa lisäkoulutusta eroperheen tukemiseen, kun taas toiset olivat tyytyväisiä antamaansa tukeen ja kokivat sen riittäväksi.
Asiasanat: kvalitatiivinen tutkimus, avioero, avoero, päivähoito, kasvatuskumppanuus
Saastamoinen, Vilma. Kuinka eroperhettä tuetaan päiväkodissa?. Kevät 2013. 71s., 3 liitettä. Diakonia- ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa, kuinka eroperhettä tuetaan hyvinkääläisissä ja lahtelaisissa päiväkodeissa ryhmissä, joissa on 3–6 -vuotiaita lapsia. Lahdessa järjestettiin Ero lapsiperheessä –koulutus, ja opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten koulutus auttoi lahtelaisia kasvattajia tukemaan eroperhettä. Hyvinkääläiset kasvattajat eivät ole käyneet Ero lapsiperheessä -koulutusta. Yhteistyökumppanina opinnäytetyössä olivat Ensi- ja turvakotienliiton alaisuudessa oleva Neuvokeskus sekä Lahden Ensi- ja turvakotiyhdistyksen Eroperheen kahden kodin lapset –projekti.
Tutkimuksen lähestymistapa oli kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla, joita jaettiin yhteensä 18 kappaletta. Niistä palautui 15 kappaletta. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen. Ensiksi aineisto pelkistettiin, jolloin epäolennainen tieto jätettiin pois. Tämän jälkeen aineisto ryhmiteltiin ja lopuksi käsitteellistettiin.
Tutkimustulokset osoittivat, että Hyvinkäällä eroperheen lasta tuetaan toiminnallisin menetelmin ja tarjoamalla aitoa läsnäoloa ja läheisyyttä päiväkodin arjessa. Lahdessa eroperheen lasta tuetaan tarjoamalla lapselle läheisyyttä sekä keskustelemalla hänen kanssaan eron herättämistä tunteista. Eroperheen kahden kodin lapset -projektin myötä syntynyt lasten ja vanhempien omiin eroryhmiin ohjaaminen oli yksi tapa tukea lahtelaisia eroperheitä. Vanhempia tuetaan sekä Hyvinkäällä että Lahdessa tarjoamalla henkistä tukea muuttuvassa elämäntilanteessa ja ohjaamalla perhe tarvit-taessa muihin sosiaalipalveluihin.
Saaduista tutkimustuloksista voidaan päätellä, että Lahden ja Hyvinkään eroperheen tukemisen muodot eivät eroa toisistaan merkittävästi. Hyvinkäällä painotettiin enemmän toiminnallisia menetelmiä lasten tukemisessa ja Lahdessa eroryhmiä osattiin käyttää hyvin hyväksi. Ero lapsiperheessä -koulutuksen myötä lahtelaiset kasvattajat ovat ymmärtäneet yhteistyövanhemmuuden jatkumisen ja sen tukemisen tärkeyden. Eräät kyselylomakkeeseen vastanneet hyvinkääläiset kasvattajat kokivat tarvitsevansa lisäkoulutusta eroperheen tukemiseen, kun taas toiset olivat tyytyväisiä antamaansa tukeen ja kokivat sen riittäväksi.
Asiasanat: kvalitatiivinen tutkimus, avioero, avoero, päivähoito, kasvatuskumppanuus