Sosiaalisen median hyödyntäminen urheiluosaston viestinnässä
Tähtinen, Mikko (2013)
Tähtinen, Mikko
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305046236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305046236
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median hyödynnettävyyttä J. Kärkkäinen Oy:n urheiluosaston viestinnässä. Työssä tutkitaan urheiluosaston kilpailijoiden jo olemassa olevia sosiaalisen median eri palveluiden käyttöä. Tutkinnasta löydettyjen esimerkkien avulla tavoitteena on rakentaa case-yritykselle toimintamalli eri palveluita varten. Tutkimus suoritettiin case-yrityksen työntekijän näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitetään miten markkinoilla toimivat yritykset käyttävät sosiaalista mediaa hyödykseen toiminnassaan, sekä minkälaisilla toimintatavoilla eri palveluja käytetään. Olemassa olevista malleista poimitaan toimivia esimerkkejä case-yrityksen toimintaa suunnittelua varten.
Aluksi teoriaosuudessa selvitetään markkinointiviestinnän perusteet, jotka ovat kaikkien yritysten toimintojen takana. Tämän jälkeen käsitellään digitaalisen markkinoinnin ominaisuuksia. Lopuksi selvitetään sosiaalisen median perusteita ja toimintaa, sekä käsitellään median eri palveluita.
Työn empiirisessä osiossa tutkitaan case-yrityksen digitaalisen toiminnan tilanne tutkimuksen ajankohtana. Lisäksi tutkitaan, miten case-yrityksen kilpailijat käyttävät sosiaalista mediaa hyödykseen toiminnassaan. Tutkimuksessa tutkitaan case-yrityksestä, sekä kilpailijoista löydettäviä digitaalisia lähteitä. Tutkimuksessa käytetään kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus suoritetaan tarkkailuna sekä evaluointina, joka perustuu olemassa oleviin lähteisiin. Tutkimusosiossa aineisto koostetaan tutkimukseen valittujen yritysten digitaalisen markkinoinnin eri kanavista.
Tutkimuksen mukaan sosiaalinen media on alalla hyvin vaihtelevasti käytetty media mutta tarjoaa selvästi hyvän mahdollisuuden case-yritykselle tavoittaa ihmisiä. Tutkimukseen tuloksien perusteella sosiaalisen mediassa toiminnan käynnistämistä suositellaan. Toiminnassa on tärkeää huomioida mainonnan lisäksi median vuorovaikutteisuus, sekä asiakaspalvelun tärkeys.
Aluksi teoriaosuudessa selvitetään markkinointiviestinnän perusteet, jotka ovat kaikkien yritysten toimintojen takana. Tämän jälkeen käsitellään digitaalisen markkinoinnin ominaisuuksia. Lopuksi selvitetään sosiaalisen median perusteita ja toimintaa, sekä käsitellään median eri palveluita.
Työn empiirisessä osiossa tutkitaan case-yrityksen digitaalisen toiminnan tilanne tutkimuksen ajankohtana. Lisäksi tutkitaan, miten case-yrityksen kilpailijat käyttävät sosiaalista mediaa hyödykseen toiminnassaan. Tutkimuksessa tutkitaan case-yrityksestä, sekä kilpailijoista löydettäviä digitaalisia lähteitä. Tutkimuksessa käytetään kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus suoritetaan tarkkailuna sekä evaluointina, joka perustuu olemassa oleviin lähteisiin. Tutkimusosiossa aineisto koostetaan tutkimukseen valittujen yritysten digitaalisen markkinoinnin eri kanavista.
Tutkimuksen mukaan sosiaalinen media on alalla hyvin vaihtelevasti käytetty media mutta tarjoaa selvästi hyvän mahdollisuuden case-yritykselle tavoittaa ihmisiä. Tutkimukseen tuloksien perusteella sosiaalisen mediassa toiminnan käynnistämistä suositellaan. Toiminnassa on tärkeää huomioida mainonnan lisäksi median vuorovaikutteisuus, sekä asiakaspalvelun tärkeys.