Alle kolmevuotiaiden maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen oppimisen tukeminen liikkumisen ja toiminnan avulla
Löfman, Mari (2013)
Löfman, Mari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305046226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305046226
Tiivistelmä
Löfman Mari. Alle kolmevuotiaiden maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen oppimisen tukeminen liikkumisen ja toiminnan avulla päiväkodissa. Helsinki, kevät 2013, 43 s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsinki. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhaopettajan virkakelpoisuus
Tämä opinnäytetyö on tehty täydentämään valmista sosionomi (AMK) tutkintoa lastentarhanopettajan pätevyyden saavuttamiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena on koota käyttökelpoisia esimerkkejä siitä, miten liikkumista ja toimintaa apuna käyttäen maahanmuuttajataustaisten alle kolmevuotiaiden lasten suomen kielen kehitystä voidaan tukea päiväkodissa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys liittyy kieleen ja liikkumiseen. Teoriaosuudessa kuvataan alle kolmevuotiaiden lasten ensikielen kehitystä sekä toisen kielen oppimista päiväkodissa. Lisäksi teoriaosuudessa kuvataan kielen kehityksen osa-alueita ja sitä, miten kielen kehitystä tuetaan päiväkodissa sekä pienen lapsen oppimista liikkumisen ja aistien avulla.
Opinnäytetyön liitteenä on esimerkkejä, miten liikkumista ja toimintaa voi käyttää alle kolmevuotiaiden maahanmuuttajataustaisten lasten suomenkielen kehityksen tukena. Osa esimerkeistä on koottu alan kirjallisuudesta ja osa työssäni päiväkodissa alle kolmevuotiaiden maahanmuuttajataustaisten lasten parissa syksyllä 2012 ja talvella 2013.
Asiasanat: kielellinen kehitys, oppiminen,suomen kieli, toinen kieli, päiväkodit, liikkuminen, aistit.
Tämä opinnäytetyö on tehty täydentämään valmista sosionomi (AMK) tutkintoa lastentarhanopettajan pätevyyden saavuttamiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena on koota käyttökelpoisia esimerkkejä siitä, miten liikkumista ja toimintaa apuna käyttäen maahanmuuttajataustaisten alle kolmevuotiaiden lasten suomen kielen kehitystä voidaan tukea päiväkodissa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys liittyy kieleen ja liikkumiseen. Teoriaosuudessa kuvataan alle kolmevuotiaiden lasten ensikielen kehitystä sekä toisen kielen oppimista päiväkodissa. Lisäksi teoriaosuudessa kuvataan kielen kehityksen osa-alueita ja sitä, miten kielen kehitystä tuetaan päiväkodissa sekä pienen lapsen oppimista liikkumisen ja aistien avulla.
Opinnäytetyön liitteenä on esimerkkejä, miten liikkumista ja toimintaa voi käyttää alle kolmevuotiaiden maahanmuuttajataustaisten lasten suomenkielen kehityksen tukena. Osa esimerkeistä on koottu alan kirjallisuudesta ja osa työssäni päiväkodissa alle kolmevuotiaiden maahanmuuttajataustaisten lasten parissa syksyllä 2012 ja talvella 2013.
Asiasanat: kielellinen kehitys, oppiminen,suomen kieli, toinen kieli, päiväkodit, liikkuminen, aistit.