Elämyksellisyyden merkitys B2B-markkinoinnissa : case: tapahtumakonseptin kehittäminen LAMK:n yritysyhteistyöhön
Homma, Iiris (2013)
Homma, Iiris
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036177
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tarkastelee elämyksellisiä tapahtumia sekä elämyksellisyyden merkitystä B2B-markkinoinnissa. Työn tavoitteena on Lahden ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen tapahtumamarkkinoinnin keinoin. Työn kehittämisteemoina toimivat kysymykset siitä, miten yritysyhteistyötä LAMK:ssa voidaan tehdä uudella tavalla, kuinka tapahtumat voidaan ottaa osaksi TKI-toimintaa sekä miten elämyksellisyyttä voidaan hyödyntää B2B-tapahtumissa. Työn toimeksiantajana toimii Päijät-Hämeen koulutuskonsernin viestintä- ja markkinointipalvelut.
Toiminnallisen osion taustalla vaikuttavia ilmiöitä on käsitelty opinnäytetyön teoriaosuudessa. Tapahtumamarkkinoinnin yhteydessä huomiota kiinnitetään muuttuviin viestintäkeinoihin, joihin markkinointi 3.0 lisää arvopohjaisen toiminnan merkityksen. B2B-markkinointi puolestaan taustoittaa TKI-toiminnan kytkemistä osaksi yritysten välistä yhteistyötä. Elämysteorioiden avulla perehdytään vielä elämyksellisyyden merkitykseen mielikuvien, kokemusten ja erottuvan muistinjäljen luojana.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osiossa esittelen kehittämäni tapahtumakonseptin, joka pyrkii saattamaan yhteen ammattikorkeakoulun ja paikalliset toimijat luoden perustan entistä aktiivisemmalle ja konkreettisemmalle TKI-yhteistyölle. Tapahtuma rakentuu innovoivien, yhteisöllisten pelikokemusten ympärille, joiden avulla voidaan pohtia yhteistyön mahdollisuuksia, esteitä ja tarpeita yhdessä eri osapuolten kanssa. Vaikka opinnäytetyö keskittyykin LAMK:n näkökulmaan, on tapahtumakonseptista pyritty luomaan monikäyttöinen, jolloin sitä voidaan soveltaa myös toimeksiantajan muiden tulosalueiden toimintaan.
Tapahtumakonseptiin haettiin elämyksellisiä elementtejä, sillä toimeksiantaja toivoi perinteisestä erottautuvia ratkaisuja. Elämyksellisyyttä lähestyttiin tapahtumassa kanssatuottajuuden, pelillisyyden ja yhteisöllisen ideoinnin kautta. Uudenlainen toteutustapa mahdollistaa tapahtumien sisällön tuottamisen yhdessä sen osallistujien kanssa.
Toiminnallisen osion taustalla vaikuttavia ilmiöitä on käsitelty opinnäytetyön teoriaosuudessa. Tapahtumamarkkinoinnin yhteydessä huomiota kiinnitetään muuttuviin viestintäkeinoihin, joihin markkinointi 3.0 lisää arvopohjaisen toiminnan merkityksen. B2B-markkinointi puolestaan taustoittaa TKI-toiminnan kytkemistä osaksi yritysten välistä yhteistyötä. Elämysteorioiden avulla perehdytään vielä elämyksellisyyden merkitykseen mielikuvien, kokemusten ja erottuvan muistinjäljen luojana.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osiossa esittelen kehittämäni tapahtumakonseptin, joka pyrkii saattamaan yhteen ammattikorkeakoulun ja paikalliset toimijat luoden perustan entistä aktiivisemmalle ja konkreettisemmalle TKI-yhteistyölle. Tapahtuma rakentuu innovoivien, yhteisöllisten pelikokemusten ympärille, joiden avulla voidaan pohtia yhteistyön mahdollisuuksia, esteitä ja tarpeita yhdessä eri osapuolten kanssa. Vaikka opinnäytetyö keskittyykin LAMK:n näkökulmaan, on tapahtumakonseptista pyritty luomaan monikäyttöinen, jolloin sitä voidaan soveltaa myös toimeksiantajan muiden tulosalueiden toimintaan.
Tapahtumakonseptiin haettiin elämyksellisiä elementtejä, sillä toimeksiantaja toivoi perinteisestä erottautuvia ratkaisuja. Elämyksellisyyttä lähestyttiin tapahtumassa kanssatuottajuuden, pelillisyyden ja yhteisöllisen ideoinnin kautta. Uudenlainen toteutustapa mahdollistaa tapahtumien sisällön tuottamisen yhdessä sen osallistujien kanssa.