Muutosviestinnän malli henkilöstöasioissa : case: Yritys X
Laitinen, Tiina; Mustonen, Eveliina (2013)
Laitinen, Tiina
Mustonen, Eveliina
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036140
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee esimiesviestintää muutostilanteessa. Case- organisaationa on Yritys X:n kuluttajapuolen myyntiasiakaspalvelu. Työn päätutkimuskysymyksenä on selvittää, millainen viestintä toimii parhaiten muutostilanteessa ja sen myötä luoda toimiva muutosviestinnän malli esimiestyöhön.
Opinnäytetyön teoriaosuus jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään muutosjohtamista yleisellä tasolla. Toinen osa keskittyy esimiestyöhön ja siihen, kuinka esimies voi parhaiten viestiä muutostilanteessa alaisilleen.
Työn empiriaosuudessa tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista kyselyä. Kysely toteutetaan Webropol-kyselynä, joka lähetetään kohderyhmälle sähköpostitse. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat Yritys X:n kuluttajapuolen myyntiasiakaspalvelun työntekijät. Kyselyssä tutkitaan esimiesviestintää muutosjohtamisen näkökulmasta ja se koskee yrityksessä toteutettua toimintamallimuutosta. Kyselyssä selvitetään myös mahdolliset kehityskohteet.
Tutkimuksen tuloksista voidaan havaita, että työntekijät olivat suhteellisen tyytyväisiä yleisellä tasolla toimintamallimuutokseen. Esimieheltä saadaan tukea ja kannustusta muutoksen keskellä, mutta enemmän kaivattaisiin perusteluita muutoksen perusteille ja tietoa muutoksen hyödyistä koko yritykselle. Työntekijät haluaisivat myös tiedottamista enemmän kasvotusten ja vähemmän sähköpostitse. Teorian ja tutkimuksen pohjalta esimiehiä varten luotiin viisiportainen muutosviestinnän malli jatkossa tapahtuvia muutostilanteita varten. Prosessimalli käsittää ohjeet esimiehen toimintaan muutoksen eri vaiheissa.
Opinnäytetyön teoriaosuus jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään muutosjohtamista yleisellä tasolla. Toinen osa keskittyy esimiestyöhön ja siihen, kuinka esimies voi parhaiten viestiä muutostilanteessa alaisilleen.
Työn empiriaosuudessa tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista kyselyä. Kysely toteutetaan Webropol-kyselynä, joka lähetetään kohderyhmälle sähköpostitse. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat Yritys X:n kuluttajapuolen myyntiasiakaspalvelun työntekijät. Kyselyssä tutkitaan esimiesviestintää muutosjohtamisen näkökulmasta ja se koskee yrityksessä toteutettua toimintamallimuutosta. Kyselyssä selvitetään myös mahdolliset kehityskohteet.
Tutkimuksen tuloksista voidaan havaita, että työntekijät olivat suhteellisen tyytyväisiä yleisellä tasolla toimintamallimuutokseen. Esimieheltä saadaan tukea ja kannustusta muutoksen keskellä, mutta enemmän kaivattaisiin perusteluita muutoksen perusteille ja tietoa muutoksen hyödyistä koko yritykselle. Työntekijät haluaisivat myös tiedottamista enemmän kasvotusten ja vähemmän sähköpostitse. Teorian ja tutkimuksen pohjalta esimiehiä varten luotiin viisiportainen muutosviestinnän malli jatkossa tapahtuvia muutostilanteita varten. Prosessimalli käsittää ohjeet esimiehen toimintaan muutoksen eri vaiheissa.