Konseptikäsikirja Tampereen Sokoksen kahviloihin
Jokelainen, Nelli (2013)
Jokelainen, Nelli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036111
Tiivistelmä
Pirkanmaan osuuskauppa on osa valtakunnallista S-ryhmää. Sen sisällä toimii lukuisia yrityksiä, niin ketjuja kuin yksityisiäkin. Tampereen keskustassa Sokoksen tavaratalon sisällä toimivat Sokoksen kahvilat ovat Pirkanmaan osuuskaupan uniikkikohteita, joista ei siksi löytynyt yrityksen konseptista kertovaa käsikirjaa. Opinnäytetyöni tavoitteena oli koota kahviloille yhtenäinen opaskirja, jonka tehtävä on toimia työntekijöiden perehdytys- ja infomateriaalina.
Teoriaosuus käsittelee opaskirjan kannalta tärkeitä aihepiirejä, kuten työntekijöiden perehdytystä, liikeideaa, ja toiminta-ajatusta. Palveluprosessin vaiheita käsitellään kahvilatoimintoihin keskittyen. Tutkimuksen avulla kerättiin tietoa käsikirjaan. Se toteutettiin haastattelemalla kahviloiden työntekijöitä. Tuloksissa korostuivat erityisesti palvelun merkitys ja siihen panostaminen.
Konseptikäsikirja analysoi yrityksen toimintaa ohjaavia tekijöitä, palvelua ja toimintatapoja sekä Jäätelökahvila Caffe Pation että Kahvila-ravintolan osalta. Perehdytysmateriaalina toimimisen lisäksi konseptikäsikirjaa voidaan hyödyntää esimerkiksi yrityksen markkinoinnissa ja sisäisessä tiedottamisessa. Se tulee ainoastaan yrityksen omaan käyttöön.
Teoriaosuus käsittelee opaskirjan kannalta tärkeitä aihepiirejä, kuten työntekijöiden perehdytystä, liikeideaa, ja toiminta-ajatusta. Palveluprosessin vaiheita käsitellään kahvilatoimintoihin keskittyen. Tutkimuksen avulla kerättiin tietoa käsikirjaan. Se toteutettiin haastattelemalla kahviloiden työntekijöitä. Tuloksissa korostuivat erityisesti palvelun merkitys ja siihen panostaminen.
Konseptikäsikirja analysoi yrityksen toimintaa ohjaavia tekijöitä, palvelua ja toimintatapoja sekä Jäätelökahvila Caffe Pation että Kahvila-ravintolan osalta. Perehdytysmateriaalina toimimisen lisäksi konseptikäsikirjaa voidaan hyödyntää esimerkiksi yrityksen markkinoinnissa ja sisäisessä tiedottamisessa. Se tulee ainoastaan yrityksen omaan käyttöön.