Lapsilähtöisyyttä etsimässä : Varhaiskasvattajien näkemyksiä ja kokemuksia lapsilähtöisyydestä päiväkodissa
Karikumpu, Saana (2013)
Karikumpu, Saana
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036066
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää varhaiskasvattajien näkemyksiä ja kokemuksia lapsilähtöisyydestä päiväkodissa sekä samalla herätellä päiväkodin henkilökuntaa pohtimaan lapsilähtöisyyteen liittyviä asioita omassa työssään ja työyhteisössään. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Jaarlin Päiväkodit Oy, jonka henkilökuntaa haastattelemalla tutkimusaineisto hankittiin.
Taustateoriassa perehdyttiin lapsilähtöisen ja lapsikeskeisen kasvatuksen käsitteisiin sekä suomalaisen päivähoidon historiaan. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Henkilökunnan haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina ja niiden aineiston analyysi tehtiin haastatteluteemoihin pohjautuvan teemoittelun kautta.
Tutkimuksessa ilmeni, että henkilökunnan toiminnan taustalla vaikuttavat lapsilähtöisyyden elementit, vaikka käsitteenä lapsilähtöisyys on vielä henkilökunnalle jäsentymätön. Lapsilähtöisyyden keskeisiä asioita olivat lapsen kuuleminen ja kohtaaminen, yksilöllinen huomiointi ja mielipiteiden ja kiinnostustenkohteiden kunnioittaminen. Lapsi nähtiin lapsilähtöisyydessä tekijänä ja kokijana, ja aikuisen rooli innostajana ja mahdollistajana. Kasvattajalta tämä vaatii herkkyyttä nähdä lapsi ja aidosti kohdata hänet. Arjen rutiinit, kiire ja suuret ryhmäkoot koettiin haasteina lapsilähtöisyydelle. Kun taas toteutuessaan lapsilähtöisyyden koettiin merkittävästi edistävän lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Lapsilähtöisen toiminnan näkyvimpänä muotona pidettiin lasten kiinnostuksen kohteista lähtevää projektityöskentelyä ja leikkiä.
Taustateoriassa perehdyttiin lapsilähtöisen ja lapsikeskeisen kasvatuksen käsitteisiin sekä suomalaisen päivähoidon historiaan. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Henkilökunnan haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina ja niiden aineiston analyysi tehtiin haastatteluteemoihin pohjautuvan teemoittelun kautta.
Tutkimuksessa ilmeni, että henkilökunnan toiminnan taustalla vaikuttavat lapsilähtöisyyden elementit, vaikka käsitteenä lapsilähtöisyys on vielä henkilökunnalle jäsentymätön. Lapsilähtöisyyden keskeisiä asioita olivat lapsen kuuleminen ja kohtaaminen, yksilöllinen huomiointi ja mielipiteiden ja kiinnostustenkohteiden kunnioittaminen. Lapsi nähtiin lapsilähtöisyydessä tekijänä ja kokijana, ja aikuisen rooli innostajana ja mahdollistajana. Kasvattajalta tämä vaatii herkkyyttä nähdä lapsi ja aidosti kohdata hänet. Arjen rutiinit, kiire ja suuret ryhmäkoot koettiin haasteina lapsilähtöisyydelle. Kun taas toteutuessaan lapsilähtöisyyden koettiin merkittävästi edistävän lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Lapsilähtöisen toiminnan näkyvimpänä muotona pidettiin lasten kiinnostuksen kohteista lähtevää projektityöskentelyä ja leikkiä.