Varhaiskasvattajan tunnetaidot : kokemuksia Askeleittain-opetusohjelman käytöstä.
Aho, Heidi; Tuomainen, Sirpa (2013)
Aho, Heidi
Tuomainen, Sirpa
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036033
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Aho, Heidi & Tuomainen, Sirpa. Varhaiskasvattajan tunnetaidot. Kokemuksia Askeleittain-opetusohjelman käytöstä. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2013, 84 s, 7 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuvailla varhaiskasvattajien kokemuksia tunnekasvatuksesta silloin, kun he käyttivät Askeleittain-opetusohjelmaa tunnekasvatuksen tukena. Olimme kiinnostuneita siitä, onko Askeleittain-opetusohjelmalla vaikutusta varhaiskasvattajien ammatillisuuteen. Askeleittain-opetusohjelman avulla varhaiskasvattajat tukevat lapsen sosiaalista kehitystä ja tunnetaitoja, ja se on tarkoitettu kaikille yli neljävuotiaille lapsille.
Tähän tutkimukseen osallistui yhdeksän varhaiskasvattajaa viideltä eri paikka-kunnalta. Se toteutettiin lokakuun 2012 ja tammikuun 2013 välisenä aikana. Aineisto kerättiin reflektiivisen kirjoittamisen ja teemahaastattelujen avulla. Seitsemän varhaiskasvattajaa kirjoitti kokemuksistaan noin kahden kuukauden ajan. Heille lähetettiin sähköpostitse kirjoitusprosessia tukevia kysymyksiä kol-me kertaa. Teemahaastattelu oli parihaastattelu, joka toteutettiin helmikuussa 2013. Aineistoa kertyi yhteensä 31 sivua.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineistosta tehtiin sisällönana-lyysi. Sen pääteemoiksi muodostuivat varhaiskasvattajan itsetuntemus ja am-matillisuus, vuorovaikutus työyhteisössä ja vanhempien kanssa, lapsen hyvin-voinnin, kehityksen ja oppimisen tukeminen sekä varhaiskasvattajien kokemukset Askeleittain-opetusohjelmasta.
Varhaiskasvattajat havainnoivat ja reflektoivat omia tunteitaan paljon. Tunteiden nimeäminen oli tullut osaksi arjen toimintaa. Kasvattajat toimivat lapsille malliesimerkkeinä vuorovaikutustilanteissa. Omien tunteiden kontrollointia pidettiin merkityksellisenä erityisesti ammatillisesti haasteellisissa tilanteissa. Varhaiskasvattajat kuvasivat useita erilaisia tapoja omien tunteidensa käsittelyssä. Tunnekasvatuksen toivottiin olevan osa varhaiskasvattajien ammatillista opetusta. Askeleittain-opetusohjelmaa pidettiin hyvänä ja käyttökelpoisena ohjelmana tunneopetuksessa. Varhaiskasvattajat saivat ohjelmasta ideoita kasvatustyöhönsä ja sovelsivat niitä oman ryhmänsä tarpeisiin. Ammatillinen sitoutuminen kasvatustyöhön korostui tuokioilla opittujen taitojen siirtämisessä arkeen.
Tämän opinnäytetyön mukaan omien tunteiden reflektointi muokkasi varhais-kasvattajien vuorovaikutustaitoja ja paransi itsetuntemusta. Reflektiivinen am-matillisuuden pohtiminen vaikutti varhaiskasvattajan sitoutumiseen työhön ja omaan työhyvinvointiin.
Asiasanat: varhaiskasvatus, Askeleittain-opetusohjelma, tunteet, tunnetaidot, reflektio, professionalismi, tunnekasvatus, kvalitatiivinen tutkimus.
Aho, Heidi & Tuomainen, Sirpa. Varhaiskasvattajan tunnetaidot. Kokemuksia Askeleittain-opetusohjelman käytöstä. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2013, 84 s, 7 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuvailla varhaiskasvattajien kokemuksia tunnekasvatuksesta silloin, kun he käyttivät Askeleittain-opetusohjelmaa tunnekasvatuksen tukena. Olimme kiinnostuneita siitä, onko Askeleittain-opetusohjelmalla vaikutusta varhaiskasvattajien ammatillisuuteen. Askeleittain-opetusohjelman avulla varhaiskasvattajat tukevat lapsen sosiaalista kehitystä ja tunnetaitoja, ja se on tarkoitettu kaikille yli neljävuotiaille lapsille.
Tähän tutkimukseen osallistui yhdeksän varhaiskasvattajaa viideltä eri paikka-kunnalta. Se toteutettiin lokakuun 2012 ja tammikuun 2013 välisenä aikana. Aineisto kerättiin reflektiivisen kirjoittamisen ja teemahaastattelujen avulla. Seitsemän varhaiskasvattajaa kirjoitti kokemuksistaan noin kahden kuukauden ajan. Heille lähetettiin sähköpostitse kirjoitusprosessia tukevia kysymyksiä kol-me kertaa. Teemahaastattelu oli parihaastattelu, joka toteutettiin helmikuussa 2013. Aineistoa kertyi yhteensä 31 sivua.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineistosta tehtiin sisällönana-lyysi. Sen pääteemoiksi muodostuivat varhaiskasvattajan itsetuntemus ja am-matillisuus, vuorovaikutus työyhteisössä ja vanhempien kanssa, lapsen hyvin-voinnin, kehityksen ja oppimisen tukeminen sekä varhaiskasvattajien kokemukset Askeleittain-opetusohjelmasta.
Varhaiskasvattajat havainnoivat ja reflektoivat omia tunteitaan paljon. Tunteiden nimeäminen oli tullut osaksi arjen toimintaa. Kasvattajat toimivat lapsille malliesimerkkeinä vuorovaikutustilanteissa. Omien tunteiden kontrollointia pidettiin merkityksellisenä erityisesti ammatillisesti haasteellisissa tilanteissa. Varhaiskasvattajat kuvasivat useita erilaisia tapoja omien tunteidensa käsittelyssä. Tunnekasvatuksen toivottiin olevan osa varhaiskasvattajien ammatillista opetusta. Askeleittain-opetusohjelmaa pidettiin hyvänä ja käyttökelpoisena ohjelmana tunneopetuksessa. Varhaiskasvattajat saivat ohjelmasta ideoita kasvatustyöhönsä ja sovelsivat niitä oman ryhmänsä tarpeisiin. Ammatillinen sitoutuminen kasvatustyöhön korostui tuokioilla opittujen taitojen siirtämisessä arkeen.
Tämän opinnäytetyön mukaan omien tunteiden reflektointi muokkasi varhais-kasvattajien vuorovaikutustaitoja ja paransi itsetuntemusta. Reflektiivinen am-matillisuuden pohtiminen vaikutti varhaiskasvattajan sitoutumiseen työhön ja omaan työhyvinvointiin.
Asiasanat: varhaiskasvatus, Askeleittain-opetusohjelma, tunteet, tunnetaidot, reflektio, professionalismi, tunnekasvatus, kvalitatiivinen tutkimus.