Asukkaiden kokemuksia vastaanottotilanteesta
Martikainen, Antti (2013)
Martikainen, Antti
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036025
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Martikainen, Antti. Asukkaiden kokemuksia vastaanottotilanteesta. Kevät 2013, 57 sivua, 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Sosionomi (AMK) opinnäytetyöni aihe perustuu työstäni nouseviin tarpeisiin. Tutkin opinnäytetyössäni juuri asunnottomaksi joutuneiden miesten vastaanottotilannetta heidän tullessaan Pelastusarmeijan Säätiön Inarintien vastaanottoyksikköön. Ensimmäinen kohtaaminen henkilökunnan ja asiakkaan välillä on aina haastava tilanne molemmille osapuolille. Kohdistin tutkimukseni siihen tilanteeseen, kun asunnoton mies saapuu ensimmäistä kertaa Inarintien vastaanottoyksikköön, ja siihen, millaiseksi asunnottomat kokevat vastaanottotilanteen.
Toteutin opinnäytetyön laadullisena tutkimuksena ja käytin tutkimusmenetelmänä puolistrukturoitua haastattelua. Hyödynnän opinnäytetyössäni kirjallisuutta ja tutkimuksia muun muassa asunnottomuudesta ja kriisissä olevan ihmisen kohtaamisesta. Haastattelin keväällä 2013 vastaanottotilanteeseen liittyen seitsemää vastaanottoyksikössä asuvaa miestä. Haastatteluaineisto muodostuu asiakkaiden omista kokemuksista ja käsityksistä vastaanottotilanteesta. Haastattelut litteroitiin. Haastattelujen käsittely perustui sisällön analyysiin. Haastattelut analysoitiin jäsentämällä aineisto tutkimuskysymyksittäin ja erittelemällä tutkimuskysymyksittäin eritellyistä aineisto-otteista keskeinen sisältö.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan todeta, että vastaanottotilanne toimi haastateltavien mielestä hyvin. Yhtä haastateltavaa lukuun ottamatta he pitivät tulotilannetta positiivisena kokemuksena. Vastaanottotilanteen onnistumisen edellytykseksi nousi monesta eri syystä henkilökunnan hyvä kokonaisvaltainen toiminta asiakkaan kohtaamistilanteessa. Tutkimukseni ei nostanut esille suuria epäkohtia Inarintien yksikön vastaanottotilanteeseen liittyen, mutta tutkimuksen tekeminen sai pohtimaan vastaanottotilannetta kokonaisvaltaisemmin.
Tutkimukseni pohjalta tehdään mahdollisia muutoksia vastaanottotilanteen rakenteeseen ja toimintamalleihin. Opinnäytetyöni tutkimustuloksia voidaan hyödyntää laajemminkin, tarkastellessa uuden asiakkaan vastaanottotilanteen toimivuutta asumispalveluissa. Inarintien vastaanottoyksikön tavoitteena jatkossakin on, että asukas kokee itsensä läm-pimästi tervetulleeksi turvalliseen ympäristöön, jossa häntä pyritään auttamaan yksilöl-lisesti hänen elämäntilanteensa vaatimalla tavalla.
Asiasanat: asunnottomuus, Pelastusarmeija, kohtaaminen, asumispalvelut, kvalitatiivinen tutkimus
Martikainen, Antti. Asukkaiden kokemuksia vastaanottotilanteesta. Kevät 2013, 57 sivua, 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Sosionomi (AMK) opinnäytetyöni aihe perustuu työstäni nouseviin tarpeisiin. Tutkin opinnäytetyössäni juuri asunnottomaksi joutuneiden miesten vastaanottotilannetta heidän tullessaan Pelastusarmeijan Säätiön Inarintien vastaanottoyksikköön. Ensimmäinen kohtaaminen henkilökunnan ja asiakkaan välillä on aina haastava tilanne molemmille osapuolille. Kohdistin tutkimukseni siihen tilanteeseen, kun asunnoton mies saapuu ensimmäistä kertaa Inarintien vastaanottoyksikköön, ja siihen, millaiseksi asunnottomat kokevat vastaanottotilanteen.
Toteutin opinnäytetyön laadullisena tutkimuksena ja käytin tutkimusmenetelmänä puolistrukturoitua haastattelua. Hyödynnän opinnäytetyössäni kirjallisuutta ja tutkimuksia muun muassa asunnottomuudesta ja kriisissä olevan ihmisen kohtaamisesta. Haastattelin keväällä 2013 vastaanottotilanteeseen liittyen seitsemää vastaanottoyksikössä asuvaa miestä. Haastatteluaineisto muodostuu asiakkaiden omista kokemuksista ja käsityksistä vastaanottotilanteesta. Haastattelut litteroitiin. Haastattelujen käsittely perustui sisällön analyysiin. Haastattelut analysoitiin jäsentämällä aineisto tutkimuskysymyksittäin ja erittelemällä tutkimuskysymyksittäin eritellyistä aineisto-otteista keskeinen sisältö.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan todeta, että vastaanottotilanne toimi haastateltavien mielestä hyvin. Yhtä haastateltavaa lukuun ottamatta he pitivät tulotilannetta positiivisena kokemuksena. Vastaanottotilanteen onnistumisen edellytykseksi nousi monesta eri syystä henkilökunnan hyvä kokonaisvaltainen toiminta asiakkaan kohtaamistilanteessa. Tutkimukseni ei nostanut esille suuria epäkohtia Inarintien yksikön vastaanottotilanteeseen liittyen, mutta tutkimuksen tekeminen sai pohtimaan vastaanottotilannetta kokonaisvaltaisemmin.
Tutkimukseni pohjalta tehdään mahdollisia muutoksia vastaanottotilanteen rakenteeseen ja toimintamalleihin. Opinnäytetyöni tutkimustuloksia voidaan hyödyntää laajemminkin, tarkastellessa uuden asiakkaan vastaanottotilanteen toimivuutta asumispalveluissa. Inarintien vastaanottoyksikön tavoitteena jatkossakin on, että asukas kokee itsensä läm-pimästi tervetulleeksi turvalliseen ympäristöön, jossa häntä pyritään auttamaan yksilöl-lisesti hänen elämäntilanteensa vaatimalla tavalla.
Asiasanat: asunnottomuus, Pelastusarmeija, kohtaaminen, asumispalvelut, kvalitatiivinen tutkimus