Verkostoitumisen vaikutus osaamiseen : Case pieni IT-yritys
Kettunen, Merja (2013)
Kettunen, Merja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025958
Tiivistelmä
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena oli tutkia verkostoitumista ja sen vaikutusta osaamiseen. Tutkimuksen kohteena oli pieni, alle 50 hengen IT-yritys, joka oli alkanut kiinnittää huomiota osaamiseen ja osaamisen johtamiseen. Tutkimuksessa selvitettiin yrityksen verkostoituminen sekä yrityksestä ulospäin että yrityksen sisällä. Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä kehittämisehdotus toimeksiantajayritykselle.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui osaamisen ja verkostoitumisen ympärille. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja mukana oli myös pieni kvantitatiivinen verkkokysely, johon sisältyi myös avoimia kysymyksiä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastatteluja sekä yksilöille että ryhmälle. Haastateltavina olivat yrityksen asiantuntijat ja omistajat.
Tutkimuksessa tuli esille yrityksen jo itsekin huomaamat haasteet tiedon jakamisessa konsult-tiyrityksessä, missä työntekijät eivät näe usein toisiaan. Asiantuntijat oppivat työtä tekemällä ja käytännöt, jotka tukevat työn tekemistä ja tiedon siirtoa, mahdollistavat osaamisen jakamisen ja lisäämisen yrityksessä. Tuloksissa tuli esille myös palautteen ja osaamisen jakamisen tarve ja niiden tueksi kaivattiin selkeitä käytäntöjä.
Nuori ja kasvun alussa oleva yritys joutuu keskittymään tiedon lisäämisen ja jakamisen prosesseihin, jotka ovat pienemmällä henkilöstöllä sujuneet vaivattomasti. Tutkimuksen tuloksena tehtiin yritykselle kehitysehdotus asiantuntijoiden oppimiseen, projekteissa saadun tiedon levittämiseen, osaamisen johtamiseen ja osaamisen jakamiseen. Yritys voi verrata omia näkemyksiään kehitettävistä asioista kehitysehdotuksessa esille tulleisiin asioihin.
Jatkotutkimuksena esitettiin henkilöjen sosiaalisten verkostojen tutkimista. Tällöin saataisiin tietoa siitä, miten hyvän ilmapiirin yrityksessä toimii osaamisen levittäminen sosiaalisten verkostojen kautta, ilman varsinaisia prosesseja.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui osaamisen ja verkostoitumisen ympärille. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja mukana oli myös pieni kvantitatiivinen verkkokysely, johon sisältyi myös avoimia kysymyksiä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastatteluja sekä yksilöille että ryhmälle. Haastateltavina olivat yrityksen asiantuntijat ja omistajat.
Tutkimuksessa tuli esille yrityksen jo itsekin huomaamat haasteet tiedon jakamisessa konsult-tiyrityksessä, missä työntekijät eivät näe usein toisiaan. Asiantuntijat oppivat työtä tekemällä ja käytännöt, jotka tukevat työn tekemistä ja tiedon siirtoa, mahdollistavat osaamisen jakamisen ja lisäämisen yrityksessä. Tuloksissa tuli esille myös palautteen ja osaamisen jakamisen tarve ja niiden tueksi kaivattiin selkeitä käytäntöjä.
Nuori ja kasvun alussa oleva yritys joutuu keskittymään tiedon lisäämisen ja jakamisen prosesseihin, jotka ovat pienemmällä henkilöstöllä sujuneet vaivattomasti. Tutkimuksen tuloksena tehtiin yritykselle kehitysehdotus asiantuntijoiden oppimiseen, projekteissa saadun tiedon levittämiseen, osaamisen johtamiseen ja osaamisen jakamiseen. Yritys voi verrata omia näkemyksiään kehitettävistä asioista kehitysehdotuksessa esille tulleisiin asioihin.
Jatkotutkimuksena esitettiin henkilöjen sosiaalisten verkostojen tutkimista. Tällöin saataisiin tietoa siitä, miten hyvän ilmapiirin yrityksessä toimii osaamisen levittäminen sosiaalisten verkostojen kautta, ilman varsinaisia prosesseja.