Opetuspelin toteutus responsiivisena web-sovelluksena
Korpi, Ossi (2013)
Korpi, Ossi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025950
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi TTS – Työtehoseura, joka on valtakunnallinen koulutus-, tutkimus- ja kehittämisorganisaatio. Tavoitteena oli kehittää ravintolakeittiöön liittyvää sanastoa kuvien ja tekstin keinoin opettava internetin kautta pelattava peli. Pelin oli määrä toimia pöytäkoneiden ohella myös mobiililaitteilla, eli älypuhelimilla ja tablet-tietokoneilla. Pelin kohderyhmänä olivat ravintola-alan opiskelijat, erityisesti maahanmuuttajat. Pelin sisältö pohjautui TTS:n tuottamaan kirjalliseen opetusmateriaaliin.
Peli päätettiin toteuttaa laitteistoriippumattomana web-sovelluksena responsiivista web-suunnittelua hyödyntäen. Kehityksessä kiinnitettiin erityistä huomiota päivitettävyyteen ja helposti omaksuttavaan käyttöliittymään.
Opinnäytetyön teoriaosassa käydään läpi web-sovelluksessa käytettyjä tekniikoita: HTML5, CSS3, JavaScript, PHP ja XML. Lisäksi käsitellään responsiivisen web-suunnittelun perusteita. Pelin toteutusta käsittelevässä osassa selostetaan pelin suunnittelua, toteutusta, testausta ja dokumentointia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi erilaisilla laitteilla ja selaimilla toimiva opetuspeli, joka on helposti laajennettavissa ja päivitettävissä. Peliä testattiin projektin loppuvaiheessa ravintola-alan opiskelijoilla, jotka omaksuivat pelin helposti. Myös toimeksiantaja oli tyytyväinen pelissä tavoitettuun selkeään oppimisympäristöön. Lisää oppimateriaalia tullaan jatkossa saattamaan pelin muotoon tuloksena syntyneen sovelluksen runkoa hyödyntäen.
Peli päätettiin toteuttaa laitteistoriippumattomana web-sovelluksena responsiivista web-suunnittelua hyödyntäen. Kehityksessä kiinnitettiin erityistä huomiota päivitettävyyteen ja helposti omaksuttavaan käyttöliittymään.
Opinnäytetyön teoriaosassa käydään läpi web-sovelluksessa käytettyjä tekniikoita: HTML5, CSS3, JavaScript, PHP ja XML. Lisäksi käsitellään responsiivisen web-suunnittelun perusteita. Pelin toteutusta käsittelevässä osassa selostetaan pelin suunnittelua, toteutusta, testausta ja dokumentointia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi erilaisilla laitteilla ja selaimilla toimiva opetuspeli, joka on helposti laajennettavissa ja päivitettävissä. Peliä testattiin projektin loppuvaiheessa ravintola-alan opiskelijoilla, jotka omaksuivat pelin helposti. Myös toimeksiantaja oli tyytyväinen pelissä tavoitettuun selkeään oppimisympäristöön. Lisää oppimateriaalia tullaan jatkossa saattamaan pelin muotoon tuloksena syntyneen sovelluksen runkoa hyödyntäen.