Työvuorojen optimointi vähittäiskaupassa
Hirvonen, Marja (2013)
Hirvonen, Marja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025936
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisin keinoin työvuoroja voidaan vähittäiskaupassa kohdentaa paremmin vastaamaan asiakkaista johtuvaa kysyntää. Lisäksi pyrittiin osoittamaan, millaisia hyötyjä työvuorojen paremmalla kohdentamisella voidaan saavuttaa ja millaisia riskejä työvuorosuunnittelun käytäntöjen muuttamiseen liittyy.
Kyseessä oli kehittämisprojekti, jossa tarkoituksena oli löytää käytännön työkaluja työvuorosuunnittelun kehittämiseen. Teoriaosuudessa käsiteltiin työvuorosuunnittelun perusteita ja kehitystä, kysynnän ennustamiseen ja työvuorojen optimointiin liittyviä tekijöitä sekä optimoinnin mahdollisuuksia ja riskejä. Täydellisesti kysyntää vastaavien työvuorojen suunnittelua rajoittavat useat lainsäädäntöön ja työvuoroergonomiaan liittyvät tekijät, joita työssä käsiteltiin optimoinnin rajoitteina.
Empiirisessä osuudessa osoitettiin käytännön esimerkin avulla, miten optimoidut työvuorot eroavat perinteisellä tavalla suunnitelluista ja millainen vaikutus optimoinnilla on työvoimakustannuksiin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että työvuorojen optimointi kysyntää vastaaviksi tuottaa aina hyötyjä. Lisäksi työ sisältää tiivistelmän siitä, mihin seikkoihin erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota optimoinnin käyttöönoton yhteydessä.
Kyseessä oli kehittämisprojekti, jossa tarkoituksena oli löytää käytännön työkaluja työvuorosuunnittelun kehittämiseen. Teoriaosuudessa käsiteltiin työvuorosuunnittelun perusteita ja kehitystä, kysynnän ennustamiseen ja työvuorojen optimointiin liittyviä tekijöitä sekä optimoinnin mahdollisuuksia ja riskejä. Täydellisesti kysyntää vastaavien työvuorojen suunnittelua rajoittavat useat lainsäädäntöön ja työvuoroergonomiaan liittyvät tekijät, joita työssä käsiteltiin optimoinnin rajoitteina.
Empiirisessä osuudessa osoitettiin käytännön esimerkin avulla, miten optimoidut työvuorot eroavat perinteisellä tavalla suunnitelluista ja millainen vaikutus optimoinnilla on työvoimakustannuksiin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että työvuorojen optimointi kysyntää vastaaviksi tuottaa aina hyötyjä. Lisäksi työ sisältää tiivistelmän siitä, mihin seikkoihin erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota optimoinnin käyttöönoton yhteydessä.