Kiusaako empaattinen lapsi? - Esikouluikäisten empatiataitojen tukeminen draamallisin menetelmin
Eerola, Leena; Lyytikäinen, Siiri (2013)
Eerola, Leena
Lyytikäinen, Siiri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025874
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme ensisijainen tavoite oli esikouluikäisten lasten empatiataitojen tukeminen luovien toimintojen avulla. Pääasiassa käytimme draamatyöskentelyä. Työskentelymme mahdollisti lapsille tilaisuuksia harjoitella esimerkiksi ryhmätyötaitoja, kuten muiden huomioonottamista, toisten kanssa asioiden jakamista sekä roolinvaihtoa. Toisena tavoitteena oli lisätä lasten ymmärrystä kiusaamisesta. Toivoimme, että lapsille muodostuisi monipuolisempi kuva siitä, mitä kiusaaminen on. Toiminnan kautta lapsilla oli esimerkiksi mahdollisuus oppia, mitä voi tehdä kiusaamistilanteissa. Halusimme myös kehittyä ammatillisesti ryhmänohjaajina.
Toteutimme opinnäytetyömme toiminnallisen osuuden eräässä helsinkiläisessä esikouluryhmässä. Ryhmässä oli yhteensä 15 lasta. Heidät oli jaettu kahteen pienryhmään. Ohjasimme toimintatuokioita kuukauden ajan, noin kaksi kertaa viikossa, seitsemänä päivänä.
Jokaisella toimintakerralla päivän aiheeseen virittäydyttiin nukketeatteriosuudella. Lisäksi toimintatuokiot sisälsivät ohjattua leikkiä, roolityöskentelyä, teemaan liittyviä tehtäviä ja keskustelua. Annoimme lapsille mahdollisuuden myös tuoda ilmi mielipiteitään esimerkiksi janatyöskentelyn ja äänestysten avulla. Draamatyöskentelyn lisäksi hyödynsimme luovina menetelminä liikettä ja kuvaa.
Opinnäytetyömme teoriaosuudessa käymme läpi kuusivuotiaan psyykkistä ja fyysistä kehitystä. Avaamme opinnäytetyön kannalta olennaisia käsitteitä kuten empatia, moraali, itsetunto ja minäkuva. Lisäksi tutustuimme esikoulun rooliin varhaiskasvatuksessa, jotta ymmärtäisimme paremmin esikoulun merkityksen lapselle. Päiväkotikiusaamisteemaan tutustuimme Laura Kirveen, Maria Stoor-Grennerin, Mannerheimin lastensuojeluliiton ja Folkhälsanin (2010) yhteistyössä toteuttamaan tutkimukseen nuorten lasten kiusaamisesta. Tutustuimme kiusaamisen ryhmäilmiönä käyttäen hyväksi muun muassa Christina Salmivallin kirjallisuutta kiusaamisilmiöstä. Lisäksi teoriaosuudessa kerromme luovien menetelmien käyttämisestä lasten kanssa työskentelyssä.
Projektina opinnäytetyömme oli hyvin opettavainen. Koska alkuperäisistä suunnitelmista jouduttiin välillä joustamaan, opimme paljon ammatillisuudesta ja ryhmän ohjaamisesta. Improvisointi ja hetkessä elämisen taito ovat tärkeä osa päiväkotityötä. Tulimme siihen johtopäätökseen,että onnistuimme järjestämään sellaista toiminnallista ohjelmaa, jossa lapsilla oli mahdollisuus harjoitella empatiataitoja. Kysyttäessä lapset kertoivat ohjauskerroilla olleen mukavaa ja henkilökunnan palaute oli positiivista. Meistä kuitenkin kaikkein tärkeintä oli se, että kiusaamisaihe ylipäätään nostettiin esille.
Toteutimme opinnäytetyömme toiminnallisen osuuden eräässä helsinkiläisessä esikouluryhmässä. Ryhmässä oli yhteensä 15 lasta. Heidät oli jaettu kahteen pienryhmään. Ohjasimme toimintatuokioita kuukauden ajan, noin kaksi kertaa viikossa, seitsemänä päivänä.
Jokaisella toimintakerralla päivän aiheeseen virittäydyttiin nukketeatteriosuudella. Lisäksi toimintatuokiot sisälsivät ohjattua leikkiä, roolityöskentelyä, teemaan liittyviä tehtäviä ja keskustelua. Annoimme lapsille mahdollisuuden myös tuoda ilmi mielipiteitään esimerkiksi janatyöskentelyn ja äänestysten avulla. Draamatyöskentelyn lisäksi hyödynsimme luovina menetelminä liikettä ja kuvaa.
Opinnäytetyömme teoriaosuudessa käymme läpi kuusivuotiaan psyykkistä ja fyysistä kehitystä. Avaamme opinnäytetyön kannalta olennaisia käsitteitä kuten empatia, moraali, itsetunto ja minäkuva. Lisäksi tutustuimme esikoulun rooliin varhaiskasvatuksessa, jotta ymmärtäisimme paremmin esikoulun merkityksen lapselle. Päiväkotikiusaamisteemaan tutustuimme Laura Kirveen, Maria Stoor-Grennerin, Mannerheimin lastensuojeluliiton ja Folkhälsanin (2010) yhteistyössä toteuttamaan tutkimukseen nuorten lasten kiusaamisesta. Tutustuimme kiusaamisen ryhmäilmiönä käyttäen hyväksi muun muassa Christina Salmivallin kirjallisuutta kiusaamisilmiöstä. Lisäksi teoriaosuudessa kerromme luovien menetelmien käyttämisestä lasten kanssa työskentelyssä.
Projektina opinnäytetyömme oli hyvin opettavainen. Koska alkuperäisistä suunnitelmista jouduttiin välillä joustamaan, opimme paljon ammatillisuudesta ja ryhmän ohjaamisesta. Improvisointi ja hetkessä elämisen taito ovat tärkeä osa päiväkotityötä. Tulimme siihen johtopäätökseen,että onnistuimme järjestämään sellaista toiminnallista ohjelmaa, jossa lapsilla oli mahdollisuus harjoitella empatiataitoja. Kysyttäessä lapset kertoivat ohjauskerroilla olleen mukavaa ja henkilökunnan palaute oli positiivista. Meistä kuitenkin kaikkein tärkeintä oli se, että kiusaamisaihe ylipäätään nostettiin esille.