Sairaanhoitajaopiskelijoiden välinen kommunikaatio simulaatioympäristössä
Huttu, Ari; Lahtinen, Ilona (2013)
Huttu, Ari
Lahtinen, Ilona
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025872
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Kajaanin ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden kommuni-kaatiota simulaatioympäristössä. Tavoitteena oli selvittää sanallisen ja sanattoman viestinnän suhdetta, sekä tulivatko opiskelijat mielestään ymmärretyiksi, ja ymmärsivätkö he toisia opiskelijoita. Lisäksi tavoitteena oli selvittää opiskelijoiden käsitystä omasta roolistaan simulaatiotilanteessa, sekä kommunikaation tai sen puutteen merkitystä potilasturvallisuuteen.
Simulaatioympäristössä pyritään jäljittelemään mahdollisimman tarkasti hoitotilannetta. Harjoituksissa teoriatieto yhdistyy käytäntöön, ja hoitotilanteita on mahdollisuus harjoitella turvallisessa ympäristössä. Simulaatioharjoitukset ovat ryhmätilanteita, jolloin kommunikaatio on tärkeä osa toimintaa.
Aineistonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia sekä avointa kyselylomaketta simulaatiotilanteeseen osallis-tuneille opiskelijoille. Havainnoinnissa apuvälineenä käytettiin erillistä havainnointilomaketta. Aineiston ana-lysointivaiheessa käytettiin teorialähtöistä sisällön analyysiä.
Tutkimuksen tulosten perusteella sanallista viestintää oli enemmän kuin sanatonta. Viestiin vastaaminen vaikutti ymmärretyksi tulemisen kokemiseen positiivisesti. Oman roolin tunnistaminen oli helpompaa, jos rooli pysyi samana ja mahdollisimman konkreettisena koko simulaatioharjoituksen ajan. Hoitotilanteen lopputulos vaikutti opiskelijoiden kokemukseen potilasturvallisuuden toteutumisesta enemmän kuin se, mitä simulaation aikana tapahtui.
Tutkimuksen keskeisimpänä johtopäätöksenä on, että ryhmätyötaitojen osaamisen merkitystä sairaanhoitajakoulutuksessa on edelleen syytä lisätä. Simulaatioympäristö tarjoaa turvallisen oppimisympäristön sekä kliinisten taitojen että ryhmätyötaitojen harjoittelemiselle.
Simulaatioympäristössä pyritään jäljittelemään mahdollisimman tarkasti hoitotilannetta. Harjoituksissa teoriatieto yhdistyy käytäntöön, ja hoitotilanteita on mahdollisuus harjoitella turvallisessa ympäristössä. Simulaatioharjoitukset ovat ryhmätilanteita, jolloin kommunikaatio on tärkeä osa toimintaa.
Aineistonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia sekä avointa kyselylomaketta simulaatiotilanteeseen osallis-tuneille opiskelijoille. Havainnoinnissa apuvälineenä käytettiin erillistä havainnointilomaketta. Aineiston ana-lysointivaiheessa käytettiin teorialähtöistä sisällön analyysiä.
Tutkimuksen tulosten perusteella sanallista viestintää oli enemmän kuin sanatonta. Viestiin vastaaminen vaikutti ymmärretyksi tulemisen kokemiseen positiivisesti. Oman roolin tunnistaminen oli helpompaa, jos rooli pysyi samana ja mahdollisimman konkreettisena koko simulaatioharjoituksen ajan. Hoitotilanteen lopputulos vaikutti opiskelijoiden kokemukseen potilasturvallisuuden toteutumisesta enemmän kuin se, mitä simulaation aikana tapahtui.
Tutkimuksen keskeisimpänä johtopäätöksenä on, että ryhmätyötaitojen osaamisen merkitystä sairaanhoitajakoulutuksessa on edelleen syytä lisätä. Simulaatioympäristö tarjoaa turvallisen oppimisympäristön sekä kliinisten taitojen että ryhmätyötaitojen harjoittelemiselle.