Bikva-arviointi perheiden hyvinvoinnin tukemisesta Perhekeskus Maahisessa
Koistinen, Mervi (2013)
Koistinen, Mervi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025857
Tiivistelmä
Tämä laadullinen opinnäytetyö tutki pienten lasten perheiden palveluita Perhekeskus Maahisessa. Opinnäytetyössä kysyttiin, millaisia odotuksia ja tarpeita vanhemmilla on suhteessa Maahisen erilaisiin palveluihin ja miten he arvioivat näiden palveluiden tukevan perheiden hyvinvointia. Lisäksi työssä selvitettiin millaisia merkityksiä vanhemmat nimeävät perheiden osallisuudesta ja sen toteutumisesta. Työn tavoitteena oli tuottaa asiakaslähtöisesti tietoa palveluista ja sen pohjalta luoda yhdessä sidosryhmien kanssa kehitystoimenpide-ehdotuksia Perhekeskus Maahiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin Bikva-arviointi menetelmää, jossa aineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla. Haastatteluihin osallistuivat asiakkaiden eli perheiden lisäksi tärkeimmät sidosryhmät, eli Maahisen työntekijät sekä johto. Haastattelujen jälkeen nauhoitettu aineisto litteroitiin sanatarkasti. Analyysivaiheessa aineistoa luokiteltiin teoriaohjaavasti samankaltaisuuksien ja säännöllisen esiintymisen perusteella, eli pilkottiin ja koodattiin ajatuskokonaisuutta kuvaaviksi ala- ja yläluokiksi.
Opinnäytetyössä perheiden suurimmat odotukset ja tarpeet Maahisesta liittyivät sosiaalisten suhteiden ylläpitoon ja verkostoitumiseen muiden vanhempien kanssa. Vanhemmat kaipasivat myös virikkeitä arkeen sekä tukea yleiselle jaksamiselle. Maahinen koettiin kotona lapsiaan hoitavien vanhempien keskuudessa merkittäväksi hyvinvoinnin tukijaksi koko perheelle. Maahisen matalan kynnyksen palvelut mahdollistavat yhteisöllisen ja osallisuutta tukevan ilmapiirin vanhempien keskuudessa. Sen sijaan kehittämisen näkökulmasta uusina toimenpide-ehdotuksina työssä nousivat muun muassa tiedottamisen tehostaminen, tilojen käytön jakaminen, tuki avoimen puolen toimintoihin sekä pikkulapsiperheiden tukeminen Järvenpään sisäisessä julkisessa liikenteessä.
Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että perhekeskustyön yhtenä selkeänä etuna on sen tasa-arvoinen saatavuus perheille ja siten kokonaisvaltainen perheiden hyvinvoinnin tukeminen. Tiivis yhteistyö työntekijöiden ja asiakkaiden välillä luo hyvät edellytykset avoimelle, osallisuutta tukevalle toiminnalle. Verkostoituminen ja eri toimijoiden välinen kumppanuus ovat avaintekijöitä luodessa perheiden hyvinvointia tukevaa palvelukokonaisuutta. Perhekeskustoiminnan valtakunnallisen vakiinnuttamisen kannalta kuitenkin jatkuvaa tutkimus- ja kehittämistyötä tarvitaan.
Opinnäytetyössä käytettiin Bikva-arviointi menetelmää, jossa aineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla. Haastatteluihin osallistuivat asiakkaiden eli perheiden lisäksi tärkeimmät sidosryhmät, eli Maahisen työntekijät sekä johto. Haastattelujen jälkeen nauhoitettu aineisto litteroitiin sanatarkasti. Analyysivaiheessa aineistoa luokiteltiin teoriaohjaavasti samankaltaisuuksien ja säännöllisen esiintymisen perusteella, eli pilkottiin ja koodattiin ajatuskokonaisuutta kuvaaviksi ala- ja yläluokiksi.
Opinnäytetyössä perheiden suurimmat odotukset ja tarpeet Maahisesta liittyivät sosiaalisten suhteiden ylläpitoon ja verkostoitumiseen muiden vanhempien kanssa. Vanhemmat kaipasivat myös virikkeitä arkeen sekä tukea yleiselle jaksamiselle. Maahinen koettiin kotona lapsiaan hoitavien vanhempien keskuudessa merkittäväksi hyvinvoinnin tukijaksi koko perheelle. Maahisen matalan kynnyksen palvelut mahdollistavat yhteisöllisen ja osallisuutta tukevan ilmapiirin vanhempien keskuudessa. Sen sijaan kehittämisen näkökulmasta uusina toimenpide-ehdotuksina työssä nousivat muun muassa tiedottamisen tehostaminen, tilojen käytön jakaminen, tuki avoimen puolen toimintoihin sekä pikkulapsiperheiden tukeminen Järvenpään sisäisessä julkisessa liikenteessä.
Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että perhekeskustyön yhtenä selkeänä etuna on sen tasa-arvoinen saatavuus perheille ja siten kokonaisvaltainen perheiden hyvinvoinnin tukeminen. Tiivis yhteistyö työntekijöiden ja asiakkaiden välillä luo hyvät edellytykset avoimelle, osallisuutta tukevalle toiminnalle. Verkostoituminen ja eri toimijoiden välinen kumppanuus ovat avaintekijöitä luodessa perheiden hyvinvointia tukevaa palvelukokonaisuutta. Perhekeskustoiminnan valtakunnallisen vakiinnuttamisen kannalta kuitenkin jatkuvaa tutkimus- ja kehittämistyötä tarvitaan.