Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Rautateiden ylläpidon kustannuslaskennan kehittäminen
Talman, Jani (2013)
Talman, Jani
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025780
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin muutaman rautateiden päällysrakenteen ylläpitoon liittyvän toimenpiteen työvaiheita, niiden ajallisia kestoja sekä panoksia. Nämä toimenpiteet olivat ratapölkkyjen ja -kiskojen hajavaihdot sekä ratakiskojen hiontamuodot. Työssä selvitettiin myös niitä rautateiden ylläpidon kannalta keskeisiä tekijöitä, jotka tulisi huomioida rautateiden ylläpidon kustannuslaskennassa. Lisäksi otettiin selkoa ylläpitoon liittyvistä käsitteistä sekä niiden käyttötavoista eri organisaatioissa.
Tuloksia on tarkoitus hyödyntää Rapal Oy:n Fore-kustannushallintajärjestelmässä, jonka avulla voidaan muun muassa laskea hanke- ja rakennusosalaskennan kustannusarvioita.
Ylläpitoon liittyviä käsitteitä, niiden käyttötapoja sekä rautateiden ylläpidon sisältämät toimenpiteet selvitettiin Rapal Oy:stä saaduista tiedoista sekä Liikenneviraston julkaisuista. Opinnäytetyöhön valittujen toimenpiteiden sisältöjä selvitettiin Liikenneviraston ja rataisännöitsijöiden asiantuntijoiden avustuksella. Kustannuslaskentaan vaikuttavia tekijöitä kerättiin ratateknisistä ohjeista, edellä mainittujen asiantuntijoiden kommenteista sekä rautateiden ylläpitoa käsittelevistä julkaisuista.
Ratapölkkyjen ja -kiskojen hajavaihtojen osalta saatiin selvitettyä toimenpiteiden työvaiheet, työvaiheiden vaatimat panokset, mahdolliset panosmenekit sekä joidenkin työvaiheiden ajallinen kesto. Kiskonhionnan osalta saatiin selville Suomessa toteutettavat hiontamuodot ja niiden työvuorokohtaisia työsaavutuksia. Ylläpidon kustannuslaskentaan vaikuttavia tekijöitä kerättiin yhteensä neljä kappaletta, joiden lisäksi esitettiin, kuinka tiettyihin toimenpiteisiin voitaisiin vaikuttaa suoritettaessa kustannuslaskentaa. Näistä tekijöistä sekä selvitetyistä toimenpiteistä esitettiin tekijän näkemys siitä, kuinka ne tulisi huomioida kustannuslaskentaa kehitettäessä.
Opinnäytetyön tulosten avulla Rapal Oy pystyy kehittämään eteenpäin rautateiden ylläpidon kustannuslaskentaa Foressa, jonka palveluita käyttävät muun muassa Liikennevirasto sekä tietyt yritykset.
Tuloksia on tarkoitus hyödyntää Rapal Oy:n Fore-kustannushallintajärjestelmässä, jonka avulla voidaan muun muassa laskea hanke- ja rakennusosalaskennan kustannusarvioita.
Ylläpitoon liittyviä käsitteitä, niiden käyttötapoja sekä rautateiden ylläpidon sisältämät toimenpiteet selvitettiin Rapal Oy:stä saaduista tiedoista sekä Liikenneviraston julkaisuista. Opinnäytetyöhön valittujen toimenpiteiden sisältöjä selvitettiin Liikenneviraston ja rataisännöitsijöiden asiantuntijoiden avustuksella. Kustannuslaskentaan vaikuttavia tekijöitä kerättiin ratateknisistä ohjeista, edellä mainittujen asiantuntijoiden kommenteista sekä rautateiden ylläpitoa käsittelevistä julkaisuista.
Ratapölkkyjen ja -kiskojen hajavaihtojen osalta saatiin selvitettyä toimenpiteiden työvaiheet, työvaiheiden vaatimat panokset, mahdolliset panosmenekit sekä joidenkin työvaiheiden ajallinen kesto. Kiskonhionnan osalta saatiin selville Suomessa toteutettavat hiontamuodot ja niiden työvuorokohtaisia työsaavutuksia. Ylläpidon kustannuslaskentaan vaikuttavia tekijöitä kerättiin yhteensä neljä kappaletta, joiden lisäksi esitettiin, kuinka tiettyihin toimenpiteisiin voitaisiin vaikuttaa suoritettaessa kustannuslaskentaa. Näistä tekijöistä sekä selvitetyistä toimenpiteistä esitettiin tekijän näkemys siitä, kuinka ne tulisi huomioida kustannuslaskentaa kehitettäessä.
Opinnäytetyön tulosten avulla Rapal Oy pystyy kehittämään eteenpäin rautateiden ylläpidon kustannuslaskentaa Foressa, jonka palveluita käyttävät muun muassa Liikennevirasto sekä tietyt yritykset.