Sosiaalinen kestävyys varhaiskasvatuksessa : lastentarhanopettajien näkökulmia lasten arjesta
Penttinen, Paula (2013)
Penttinen, Paula
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305015744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305015744
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli ottaa selville, miten sosiaalinen kestävä kehitys näyttäytyy päivähoidon arjessa. Tavoitteena oli saada tietoa, millaisena lastentarhanopettajat näkevät lapselle ihanteellisen kasvu- ja oppimisympäristön päiväkodissa sekä miten nämä seikat päivähoidon arjessa toteutuvat.
Opinnäytetyöni on toteutettu yhteistyössä pääkaupunkiseudulla toimivan yksityisen päiväkodin kanssa. Päiväkotiyksikkö on osa nuorta kasvuorganisaatiota, jossa halutaan kehittää toimintaa tämän päivän yhteiskunnallisten haasteiden sekä perheiden tarpeiden mukaisesti.
Tutkimuksellinen opinnäytetyöni on toteutettu kvalitatiivisia eli laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Keskeisin aineisto koostui neljän lastentarhanopettajan haastattelusta. Aineiston keräämisen toteutin ryhmähaastattelun avulla, jossa on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelumenetelmää. Opinnäytetyön analysoinnissa on käytetty teemoittelua menetelmänä. Tulokset muodostuivat haastatteluaineiston sekä taustateorian yhdistämisestä. Taustateoriana oli teoria sosiaalisesta kestävästä kehityksestä sekä aineistoa sosiaalisen kestävän kehityksen merkityksestä varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön tuloksista tuli esille, että lapselle suotuisa oppimis- ja kasvuympäristö koostuu sosiaalisen kestävän kehityksen arvoja käsitteleväksi. Tulosten mukaan osallisuus, yhteisöllisyys sekä tasa-arvo kuuluvat keskeisesti päivähoidon arkeen, jotta toiminta olisi lasta tukevaa.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että vanhemmuuden tukeminen sekä huomion kiinnittäminen työhyvinvointiin, ovat myös keskeisiä asioita päivähoidossa.
Tulosten perustella voidaan myös todeta, että varhaiskasvatus on sosiaalista kestävää kehitystä arjen tasolla ja perheitä tulee tukea yksilöllisesti kasvatuskumppanuuden kautta. Opinnäytetyöni tuloksia voidaan hyödyntää päiväkotitoiminnan suunnittelussa sekä arjen toteutuksessa.
Opinnäytetyöni on toteutettu yhteistyössä pääkaupunkiseudulla toimivan yksityisen päiväkodin kanssa. Päiväkotiyksikkö on osa nuorta kasvuorganisaatiota, jossa halutaan kehittää toimintaa tämän päivän yhteiskunnallisten haasteiden sekä perheiden tarpeiden mukaisesti.
Tutkimuksellinen opinnäytetyöni on toteutettu kvalitatiivisia eli laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Keskeisin aineisto koostui neljän lastentarhanopettajan haastattelusta. Aineiston keräämisen toteutin ryhmähaastattelun avulla, jossa on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelumenetelmää. Opinnäytetyön analysoinnissa on käytetty teemoittelua menetelmänä. Tulokset muodostuivat haastatteluaineiston sekä taustateorian yhdistämisestä. Taustateoriana oli teoria sosiaalisesta kestävästä kehityksestä sekä aineistoa sosiaalisen kestävän kehityksen merkityksestä varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön tuloksista tuli esille, että lapselle suotuisa oppimis- ja kasvuympäristö koostuu sosiaalisen kestävän kehityksen arvoja käsitteleväksi. Tulosten mukaan osallisuus, yhteisöllisyys sekä tasa-arvo kuuluvat keskeisesti päivähoidon arkeen, jotta toiminta olisi lasta tukevaa.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että vanhemmuuden tukeminen sekä huomion kiinnittäminen työhyvinvointiin, ovat myös keskeisiä asioita päivähoidossa.
Tulosten perustella voidaan myös todeta, että varhaiskasvatus on sosiaalista kestävää kehitystä arjen tasolla ja perheitä tulee tukea yksilöllisesti kasvatuskumppanuuden kautta. Opinnäytetyöni tuloksia voidaan hyödyntää päiväkotitoiminnan suunnittelussa sekä arjen toteutuksessa.