Yhteistyöllä tuloksiin : kehittämisehdotuksia Yellow Sky Oy:lle Aer Lingus -lentoyhtiön palvelujen markkinoinnissa ja myynnissä
Möltsi, Milla-Stina (2013)
Möltsi, Milla-Stina
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305015725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305015725
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee yhteistyösuhdetta Yellow Sky Oy:n ja sen yhteistyökumppaneiden, matkatoimistoiden ja matkanjärjestäjien, välillä. Tutkimuksen tavoitteena on Aer Lingus -lentoyhtiön palvelujen markkinoinnissa ja myynnissä esiintyvien ongelmakohtien selvittäminen, ja tutkimustulosten perusteella kehittämisehdotusten löytäminen niin, että siitä hyötyisivät sekä yhteistyökumppanit että ryhmäasiakkaat. Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Yellow Sky Oy, joka on yksityinen myynti- ja markkinointiyhtiö sekä GSA (edustustoimisto). Se edustaa useita lentoyhtiöitä, ja yksi näistä lentoyhtiöistä on irlantilainen Aer Lingus, jonka ryhmämyyntiä yritys edistää toimialueellaan.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, tutkimusprosessista ja tutkimustulosten yhteenvedosta, jotka yhdessä muodostavat eheän kokonaisuuden. Teoriaosuudessa käsitellään yritysten välisen liiketoiminnan erityispiirteitä sekä suhdemarkkinointia, jota jokaisen palvelukilpailussa toimivan yrityksen tulisi ymmärtää. Tutkimusosuudessa on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja tiedonkeruumenetelmänä toimi yhteistyökumppaneille tehdyt haastattelut. Opinnäytetyön kehittämisehdotukset pohjautuvat suoraan tutkimustuloksiin.
Tutkimustuloksista nousi esille, että tiedonkulkua tulee parantaa, ja toimeksiantajan palveluympäristöä tulee kehittää yhteistyökumppaneiden tarpeiden ja toiveiden mukaan. Tuloksista käy myös ilmi, että henkilökohtaiset myyntikäynnit ovat yhteistyökumppaneiden mielestä tärkeä osa markkinointia. Myös lentoyhtiön varausehtoihin kaivattaisiin joustavuutta.
Tutkimustulosten perusteella huomattiin, että yhteistyökumppaneilla on tiettyjä odotuksia ja toiveita Yellow Sky Oy:ltä koskien Aer Lingus -lentoyhtiön palvelujen markkinointia ja myyntiä. Haastattelujen avulla saatiin hyödyllistä informaatiota, jonka perusteella on löydetty kehittämisehdotuksia. Näitä kehittämisehdotuksia toimeksiantaja voi hyödyntää tulevaisuudessa yhteistyön kehittämisessä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, tutkimusprosessista ja tutkimustulosten yhteenvedosta, jotka yhdessä muodostavat eheän kokonaisuuden. Teoriaosuudessa käsitellään yritysten välisen liiketoiminnan erityispiirteitä sekä suhdemarkkinointia, jota jokaisen palvelukilpailussa toimivan yrityksen tulisi ymmärtää. Tutkimusosuudessa on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja tiedonkeruumenetelmänä toimi yhteistyökumppaneille tehdyt haastattelut. Opinnäytetyön kehittämisehdotukset pohjautuvat suoraan tutkimustuloksiin.
Tutkimustuloksista nousi esille, että tiedonkulkua tulee parantaa, ja toimeksiantajan palveluympäristöä tulee kehittää yhteistyökumppaneiden tarpeiden ja toiveiden mukaan. Tuloksista käy myös ilmi, että henkilökohtaiset myyntikäynnit ovat yhteistyökumppaneiden mielestä tärkeä osa markkinointia. Myös lentoyhtiön varausehtoihin kaivattaisiin joustavuutta.
Tutkimustulosten perusteella huomattiin, että yhteistyökumppaneilla on tiettyjä odotuksia ja toiveita Yellow Sky Oy:ltä koskien Aer Lingus -lentoyhtiön palvelujen markkinointia ja myyntiä. Haastattelujen avulla saatiin hyödyllistä informaatiota, jonka perusteella on löydetty kehittämisehdotuksia. Näitä kehittämisehdotuksia toimeksiantaja voi hyödyntää tulevaisuudessa yhteistyön kehittämisessä.