Infonäyttöjärjestelmän kehittäminen : case: Fellmannia
Kosonen, Jenni (2013)
Kosonen, Jenni
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304305677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304305677
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni selvitän oppimiskeskus Fellmannian infonäyttöjärjestelmän käyttöä viestinnässä. Erityisesti tutkin, mitä mieltä opiskelijat ovat infonäyttöjen toimivuudesta. Selvitän myös, miten infonäyttöjen sisällöstä vastaava henkilökunta toimii ja millaisia tavoitteita heillä on näyttöviestinnän suhteen.
Tutkimus toteutettiin maaliskuussa 2013. Toimeksiantajana oli Päijät-Hämeen koulutuskonserni / Tieto- ja kirjastopalvelut, Fellmannia. Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä. Käytin tutkimuksessani sekä haastatteluja että kysymyslomakkeita. Haastattelin henkilökunnasta kahta henkilöä ja kahdelle muulle lähetin kysymyslomakkeen sähköpostitse. Opiskelijoille oli erillinen kysymyslomake, jossa oli avoimia kysymyksiä. Tutkimukseen osallistui 69 opiskelijaa. Jouduin kuitenkin hylkäämään 8 lomaketta puutteellisten vastausten takia.
Tutkimustuloksista kävi selville, etteivät tutkimukseen osallistuneet opiskelijat seuraa infonäyttöjä kovinkaan usein. Opiskelijat eivät myöskään kokeneet infonäyttöjä itselleen hyödyllisiksi tietolähteiksi. Näyttöjen vähäisestä huomioinnista johtuen suurin osa opiskelijoista ei osannut kunnolla vastata kaikkiin kysymyslomakkeeni kysymyksiin. Tutkimuksen tulosten perusteella infonäyttöjen viestit jäävät siis vähälle huomiolle. Se viittaisi siihen, ettei infonäyttöviestintä toimi Fellmanniassa halutulla tavalla.
Ehdotan, että infonäyttöjen sisältöä muokataan opiskelijoiden toiveiden mukaan. Suosittelen myös palautteen hankkimista. Opiskelijoilta tulleita ehdotuksia olivat runsaampi kuvien ja värien käyttö infonäytöillä. Jatkotutkimuksena ehdotan laajemman opiskelijakyselyn toteuttamista. Seuraava tutkimus voisi olla kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, jotta saataisiin selville, kuinka moni opiskelijoista seuraa infonäyttöjä.
Tutkimus toteutettiin maaliskuussa 2013. Toimeksiantajana oli Päijät-Hämeen koulutuskonserni / Tieto- ja kirjastopalvelut, Fellmannia. Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä. Käytin tutkimuksessani sekä haastatteluja että kysymyslomakkeita. Haastattelin henkilökunnasta kahta henkilöä ja kahdelle muulle lähetin kysymyslomakkeen sähköpostitse. Opiskelijoille oli erillinen kysymyslomake, jossa oli avoimia kysymyksiä. Tutkimukseen osallistui 69 opiskelijaa. Jouduin kuitenkin hylkäämään 8 lomaketta puutteellisten vastausten takia.
Tutkimustuloksista kävi selville, etteivät tutkimukseen osallistuneet opiskelijat seuraa infonäyttöjä kovinkaan usein. Opiskelijat eivät myöskään kokeneet infonäyttöjä itselleen hyödyllisiksi tietolähteiksi. Näyttöjen vähäisestä huomioinnista johtuen suurin osa opiskelijoista ei osannut kunnolla vastata kaikkiin kysymyslomakkeeni kysymyksiin. Tutkimuksen tulosten perusteella infonäyttöjen viestit jäävät siis vähälle huomiolle. Se viittaisi siihen, ettei infonäyttöviestintä toimi Fellmanniassa halutulla tavalla.
Ehdotan, että infonäyttöjen sisältöä muokataan opiskelijoiden toiveiden mukaan. Suosittelen myös palautteen hankkimista. Opiskelijoilta tulleita ehdotuksia olivat runsaampi kuvien ja värien käyttö infonäytöillä. Jatkotutkimuksena ehdotan laajemman opiskelijakyselyn toteuttamista. Seuraava tutkimus voisi olla kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, jotta saataisiin selville, kuinka moni opiskelijoista seuraa infonäyttöjä.