Vapaan sivistystyön teknisen työn opetuksen kehittäminen : case: Valkeakoski-opiston kansalaisopisto
Lovikka, Esko (2013)
Lovikka, Esko
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304305593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304305593
Tiivistelmä
Tutkimus käsitteli vapaan sivistystyön kansalaisopiston teknisen työn opetuksen kehittämistä. Tutkimuskysymys oli: ”Millaisia opiskelijoiden ja toimintaympäristön tarpeita vastaavia teknisen työn korjaus- ja sisustusrakentamisen opintoja lukuvuonna 2013/2014 sekä tulevaisuudessa tulee järjestää Valkeakoski-opiston kansalaisopistossa?” Tutkimuksen teoria muodostui kansalaisopiston tarkastelusta vapaan sivistystyön oppilaitoksena, kädentaitojen ja käsityön opetuksesta, korjaus- ja sisustusrakentamisen käsitetarkasteluista sekä kestävän kehityksen tarkastelusta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen empiriaosuus koostui uusien korjaus- ja sisustusrakentamisen kurssien kehittämisestä
kohdeorganisaatiossa sekä tulevaisuudensuunnitelmasta. Tutkimusaineisto kerättiin kahden kyselylomakkeen ja kahden pilottikurssin havainnoinnin avulla sekä lähdekirjallisuutta ja asiantuntijoita käyttäen. Tutkimuksessa korostui tutkivan opettajan -näkökulma oman työnsä tutkijana ja kehittäjänä.
Tutkimus hyödynsi kymmenen muun kansalaisopiston kokemuksia. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin ammatillisen- ja näyttötutkintokoulutuksen korjaus- ja sisustusrakentamisen opetustarjontaa. Tärkeä huomio kohdistui kohdeorganisaation opiskelijoiden antamiin palautteisiin sekä tutkijan tekemiin havainnointeihin kahden pilottikurssin aikana.
Tutkimus antoi arvokasta tietoa siitä, mitä odotuksia kohdeorganisaation opiskelijoilla oli uudesta kurssitarjonnasta, ja mitä mieltä he olivat pilottikursseista. Tutkimustulokset osoittivat, että kansalaisopiston teknisen työn opetus tulee muuttumaan seuraavina vuosina merkittävästi. Tutkimustulokset ovat sovellettavissa muissa Suomen vapaan sivistystyön kansalaisopistoissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen empiriaosuus koostui uusien korjaus- ja sisustusrakentamisen kurssien kehittämisestä
kohdeorganisaatiossa sekä tulevaisuudensuunnitelmasta. Tutkimusaineisto kerättiin kahden kyselylomakkeen ja kahden pilottikurssin havainnoinnin avulla sekä lähdekirjallisuutta ja asiantuntijoita käyttäen. Tutkimuksessa korostui tutkivan opettajan -näkökulma oman työnsä tutkijana ja kehittäjänä.
Tutkimus hyödynsi kymmenen muun kansalaisopiston kokemuksia. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin ammatillisen- ja näyttötutkintokoulutuksen korjaus- ja sisustusrakentamisen opetustarjontaa. Tärkeä huomio kohdistui kohdeorganisaation opiskelijoiden antamiin palautteisiin sekä tutkijan tekemiin havainnointeihin kahden pilottikurssin aikana.
Tutkimus antoi arvokasta tietoa siitä, mitä odotuksia kohdeorganisaation opiskelijoilla oli uudesta kurssitarjonnasta, ja mitä mieltä he olivat pilottikursseista. Tutkimustulokset osoittivat, että kansalaisopiston teknisen työn opetus tulee muuttumaan seuraavina vuosina merkittävästi. Tutkimustulokset ovat sovellettavissa muissa Suomen vapaan sivistystyön kansalaisopistoissa.