Tulevaisuuden työntekijät yrityksen ja oppilaitoksen yhteistyöllä
Järvinen, Laura (2013)
Järvinen, Laura
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295564
Tiivistelmä
Suuret ikäluokat ikääntyvät ja työelämästä ennustetaan poistuvan enemmän työvoimaa kuin sinne on tulossa. Tulevaisuudessa osaavan työvoiman löytäminen tulee olemaan entistä tärkeämpää väestön ikääntyessä. Siksi on myös tärkeää, että oppilaitosten ja yritysten näkemykset työelämän osaamistarpeista kohtaavat. Tulevaisuuden työntekijöiden ajatus- ja arvomaailma poikkeavat edellisten sukupolvien ajatusmaailmasta. He haastavat työnantajat vaatimalla uudenlaista johtajuutta ja toimintatapoja. Yritykseltä vaaditaan tulevaisuuden ennusmerkkien tuntemista ja niihin reagoimista. Yritysten verkostoituminen oppilaitosten kanssa on ennakoivaa toimintaa. Se on tulevaisuudessa elinehtona yrityksen menestykselle.
Tässä opinnäytetyössä on päämääränä luoda yritykselle toimintamalli oppilaitosyhteistyön kehittämisen avuksi. Näkökulmana on, että yrityksen tulisi aktivoitua yhteistyön kehittämisessä. Yhteistyöllä voidaan saavuttaa hyötyä kaikille osapuolille: yritykselle, oppilaitokselle ja oppilaille. Yhteistyöllä varmistetaan, että oppilaitoksista valmistuvat ovat valmiita työelämään. Yritys pääsee yhteistyön myötä tutustumaan tulevaisuuden työntekijöihin ja heidän odotuksiinsa työnantajista. Samalla oppilaat pääsevät tutustumaan todelliseen työelämään paremmin.
Kehittämismenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin benchmarking- menetelmää. Haastattelemalla eri Osuuskauppojen ja oppilaitosten edustajia, oli päämääränä löytää hyviä käytäntöjä yritys-oppilaitosyhteistyössä. Haastatteluista nousseiden asioiden ja analysoinnin perusteella kehittyi työn tuloksena yritykselle toimintamalli. Tämän kehittämistyön perusteella voidaan todeta, että verkostoitumisen kehittämisen lähtökohtana on toiminnan johtaminen. Toimintamalliin nousivat esille neljä pääpilaria, suunnittelu, tavoitteiden asettaminen, vastuiden jakaminen ja toiminnan seuranta. Näihin pääpilareihin perustuu yhteistyön kehittäminen. Opinnäytetyön lopussa esitetään pilottisuunnitelma kuinka yhteistyötä lähdetään rakentamaan.
Tässä opinnäytetyössä on päämääränä luoda yritykselle toimintamalli oppilaitosyhteistyön kehittämisen avuksi. Näkökulmana on, että yrityksen tulisi aktivoitua yhteistyön kehittämisessä. Yhteistyöllä voidaan saavuttaa hyötyä kaikille osapuolille: yritykselle, oppilaitokselle ja oppilaille. Yhteistyöllä varmistetaan, että oppilaitoksista valmistuvat ovat valmiita työelämään. Yritys pääsee yhteistyön myötä tutustumaan tulevaisuuden työntekijöihin ja heidän odotuksiinsa työnantajista. Samalla oppilaat pääsevät tutustumaan todelliseen työelämään paremmin.
Kehittämismenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin benchmarking- menetelmää. Haastattelemalla eri Osuuskauppojen ja oppilaitosten edustajia, oli päämääränä löytää hyviä käytäntöjä yritys-oppilaitosyhteistyössä. Haastatteluista nousseiden asioiden ja analysoinnin perusteella kehittyi työn tuloksena yritykselle toimintamalli. Tämän kehittämistyön perusteella voidaan todeta, että verkostoitumisen kehittämisen lähtökohtana on toiminnan johtaminen. Toimintamalliin nousivat esille neljä pääpilaria, suunnittelu, tavoitteiden asettaminen, vastuiden jakaminen ja toiminnan seuranta. Näihin pääpilareihin perustuu yhteistyön kehittäminen. Opinnäytetyön lopussa esitetään pilottisuunnitelma kuinka yhteistyötä lähdetään rakentamaan.