Arvoa peruskoululaisille : kouluruokailua ja – siivousta kehittämässä Orimattilassa palvelumuotoilun keinoin
Mikkola, Riitta (2013)
Mikkola, Riitta
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295541
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän lähtökohtana on tilanne, jossa Orimattilan kaupungin ruoka- ja siivouspalveluiden palvelutuotantoa uudelleen organisoidaan, ruoanvalmistusta keskitetään ja työtehtäviä yhdistetään. Muutoksen tavoitteena ovat entistä paremmat palvelut kuntalaisten tarpeeseen, jolloin ne mm. tuottavat hyvinvointia ja asiakas- sekä sidosryhmäyhteistyö toimivat. Lähtötilanteessa palveluntuottajan toimintatapaa kuvaa tuotanto- ja kasvatuslähtöisyys, ei arvoajattelu.
Kehittämistehtävän tavoite on selvittää, miten arvon tuottamista edistetään peruskoulussa, kun ruoka- ja siivouspalvelujen palvelutuotantoa muutetaan. Kehittä-mistehtävässä tarkastellaan peruskoulua palveluympäristönä ja innovaatioantropologian mukaan arvon luontia ihmislähtöisellä otteella. Työssä on yhdistetty erilaisia lähestymistapoja mm. antropologiaa ja palvelumuotoilua, jossa hyödynnetään etnografiaa, havainnointia ja visuaalisuutta. Aineisto on hankittu siivoojana osallistuvalla havainnoinnilla sekä yhteissuunnittelun ja kokeilevan innovaatioprosessin avulla.
Aineistosta ilmeni, että arvokeskustelua eri toimijoiden välillä tarvitaan ja omia ennakkoluuloja sekä alan rutiineja on haastettava. Koululaiset suhtautuvat siivoojaan erityisesti, koulu oli järjestäytynyt toimintaympäristö ja opinnäytetyöntekijä palveluntuottajana suhtautui passiivisesti lapsiin. Kuntalaiset puolestaan toivoivat, että koululaisia opetetaan kunnioittamaan ja arvostamaan erilaisia asioita. Kehittämistyön tuloksena esitetään ”Kasvatuksellinen kulutusjuhla” –konseptikuva, joka kuvaa palvelumuotoilun keinoin uutta arvoa tuottava toimintatapaa. Siinä kasvattajuutta ja kuluttajuutta tulkitaan niin, että kasvatukselliset tavoitteet mahdollistuvat, kun ymmärrämme arvon luonnin systeemiä. Koululaisten tarpeet on nostettava keskiöön sekä sovitettava yhteen lasten ja aikuisten arvostuksia ja pyrkimyksiä. Arvoa voi syntyä ja lapset arvostaa, jos toiminta sopii koululaisille ja siitä syntyy heille merkityksellinen kokemus. On tuettava erilaisia tapoja, joilla koululaiset saadaan tuottamaan tietoa siitä, minkälaista toimintaa he arvostavat.
Kehittämistehtävän tavoite on selvittää, miten arvon tuottamista edistetään peruskoulussa, kun ruoka- ja siivouspalvelujen palvelutuotantoa muutetaan. Kehittä-mistehtävässä tarkastellaan peruskoulua palveluympäristönä ja innovaatioantropologian mukaan arvon luontia ihmislähtöisellä otteella. Työssä on yhdistetty erilaisia lähestymistapoja mm. antropologiaa ja palvelumuotoilua, jossa hyödynnetään etnografiaa, havainnointia ja visuaalisuutta. Aineisto on hankittu siivoojana osallistuvalla havainnoinnilla sekä yhteissuunnittelun ja kokeilevan innovaatioprosessin avulla.
Aineistosta ilmeni, että arvokeskustelua eri toimijoiden välillä tarvitaan ja omia ennakkoluuloja sekä alan rutiineja on haastettava. Koululaiset suhtautuvat siivoojaan erityisesti, koulu oli järjestäytynyt toimintaympäristö ja opinnäytetyöntekijä palveluntuottajana suhtautui passiivisesti lapsiin. Kuntalaiset puolestaan toivoivat, että koululaisia opetetaan kunnioittamaan ja arvostamaan erilaisia asioita. Kehittämistyön tuloksena esitetään ”Kasvatuksellinen kulutusjuhla” –konseptikuva, joka kuvaa palvelumuotoilun keinoin uutta arvoa tuottava toimintatapaa. Siinä kasvattajuutta ja kuluttajuutta tulkitaan niin, että kasvatukselliset tavoitteet mahdollistuvat, kun ymmärrämme arvon luonnin systeemiä. Koululaisten tarpeet on nostettava keskiöön sekä sovitettava yhteen lasten ja aikuisten arvostuksia ja pyrkimyksiä. Arvoa voi syntyä ja lapset arvostaa, jos toiminta sopii koululaisille ja siitä syntyy heille merkityksellinen kokemus. On tuettava erilaisia tapoja, joilla koululaiset saadaan tuottamaan tietoa siitä, minkälaista toimintaa he arvostavat.