Maanajoseurantajärjestelmän nykyaikaistaminen
Selonen, Erkka (2013)
Selonen, Erkka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295526
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin YIT Rakennus Oy Infrapalveluiden Tampereen yksikön maanrakennusurakoiden maanajoseurannan kehitystarpeen vuoksi. Tällä hetkellä käytössä olevaa paperisiin ajomääräyksiin perustuvaa maanajoseurantamenetelmää hyödyntäen työnjohdolle syntyy kohtuuttoman suuri työmäärä seurannan ylläpitämisessä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia tehokkaampia vaihtoehtoja vanhan menetelmän korvaamiseksi.
Tutkimuksessa saatiin selville, että nykyteknologian avulla maanajoseuranta pystytään järjestämään pelkän tietotekniikan avulla. Valmiita tietokonepohjaisia maanajoseurantajärjestelmiä on olemassa useita, mutta tässä opinnäytetyössä päätettiin tutkia tarkemmin vain FastROI KUNTO® -järjestelmää kustannusteknisistä syistä.
Tutkimustulokset ja pilottihanke osoittivat, että uudella maanajoseurantajärjestelmällä voidaan saavuttaa merkittäviä tuloksia muun muassa siksi, että se vähentää työnjohdon töitä ja parantaa autoilijoiden valvontaa. Jatkotoimenpiteenä tulee vielä järjestää suurempi pilottihanke oikeissa työmaaolosuhteissa, jotta saadaan luotettavia tuloksia järjes-telmän käytettävyydestä ja hyödyllisyydestä myös työmaalta.
Opinnäytetyö sisältää luottamuksellisia hintatietoja järjestelmän kustannuksista ja kuvakaappauksia seurantajärjestelmästä, ja siksi ne jätettiinkin yleisesti julkaistavan opinnäytetyön ulkopuolelle.
Tutkimuksessa saatiin selville, että nykyteknologian avulla maanajoseuranta pystytään järjestämään pelkän tietotekniikan avulla. Valmiita tietokonepohjaisia maanajoseurantajärjestelmiä on olemassa useita, mutta tässä opinnäytetyössä päätettiin tutkia tarkemmin vain FastROI KUNTO® -järjestelmää kustannusteknisistä syistä.
Tutkimustulokset ja pilottihanke osoittivat, että uudella maanajoseurantajärjestelmällä voidaan saavuttaa merkittäviä tuloksia muun muassa siksi, että se vähentää työnjohdon töitä ja parantaa autoilijoiden valvontaa. Jatkotoimenpiteenä tulee vielä järjestää suurempi pilottihanke oikeissa työmaaolosuhteissa, jotta saadaan luotettavia tuloksia järjes-telmän käytettävyydestä ja hyödyllisyydestä myös työmaalta.
Opinnäytetyö sisältää luottamuksellisia hintatietoja järjestelmän kustannuksista ja kuvakaappauksia seurantajärjestelmästä, ja siksi ne jätettiinkin yleisesti julkaistavan opinnäytetyön ulkopuolelle.