Internetissä toimivan palvelun kansainvälistyminen : case: Rockway Oy
Kuusemo, Tiina; Wikström, Suvi (2013)
Kuusemo, Tiina
Wikström, Suvi
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295428
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli etsiä suomalainen yritys, jolla olisi tarvetta kan-sainvälistymissuunnitelmalle. Case-yritykseksi löytyi Rockway Oy, verkossa toi-miva musiikkikoulu, joka on perustamisesta saakka ollut varma kansainvälistymi-sestään. Tämän vuoksi työn pääpaino on sähköisen liiketoiminnan kansainvälis-tymisessä. Työn tavoitteena on luoda yritykselle hyödyllinen kansainvälistymis-suunnitelma, kertomalla mitä kaikkea huomioitavaa kansainvälistymisen suunni-tellussa on.
Teoriaosuuden ensimmäisessä osassa kerrotaan milloin yrityksen kannattaisi läh-teä kansainvälistymään, ja mitä analyysejä tulisi tehdä kansainvälistymistä suun-nitellessa. Tarkastelussa on myös markkinoinnin kilpailukeinot Kotlerin 7P-mallin mukaisesti sekä markkinointiviestintää, jonka pääpaino on digitaalisessa markki-nointiviestinnässä. Markkinointiviestintä eri muodoissaan on yksi työn tärkeim-mistä osuuksista, sillä sen avulla yritys tekee itseään tunnetuksi ja pyrkii saamaan asiakkaita.
Empiriaosuuden aluksi esitellään Rockway Oy:n ja sen palvelut. Rockwayn tiedot on hankittu haastattelemalla yrityksen edustajaa. Itse tuotteesta hankittiin tietoa haastattelemalla käyttäjää. Empiriaosuuteen kuuluu olennaisesti myös suunnitel-lun markkina-alueen tutkimus. Koska Ruotsi on teknologisesti kehittynyt, sopisi Rockwayn palvelu Ruotsiin erinomaisesti. SWOT-analyysissa arvioidaan Rock-wayn vahvuuksia ja heikkouksia sekä Ruotsiin lähdön mahdollisuuksia ja uhkia.
Opinnäytetyöstä käy ilmi, että Rockway Oy:n kaltaisella yrityksellä on potentiaa-lia Ruotsin markkinoilla. Ulkomailla löytyy enemmän kilpailijoita, mutta Ruotsis-ta ei tällä hetkellä löydy montaa täysin vastaavaa yritystä, ja Rockwayn tarjonta ylittää kilpailijoiden tarjonnan. Jatkotutkimuksena voisi tutkia, kuinka kansainvä-listyminen Ruotsiin onnistui, ja kuinka laajentaa liiketoimintaa muihin maihin. Lisäksi voisi pohtia, olisiko muita mahdollisuuksia kansainvälistymiseen kuin opinnäytetyössä mainitut.
Teoriaosuuden ensimmäisessä osassa kerrotaan milloin yrityksen kannattaisi läh-teä kansainvälistymään, ja mitä analyysejä tulisi tehdä kansainvälistymistä suun-nitellessa. Tarkastelussa on myös markkinoinnin kilpailukeinot Kotlerin 7P-mallin mukaisesti sekä markkinointiviestintää, jonka pääpaino on digitaalisessa markki-nointiviestinnässä. Markkinointiviestintä eri muodoissaan on yksi työn tärkeim-mistä osuuksista, sillä sen avulla yritys tekee itseään tunnetuksi ja pyrkii saamaan asiakkaita.
Empiriaosuuden aluksi esitellään Rockway Oy:n ja sen palvelut. Rockwayn tiedot on hankittu haastattelemalla yrityksen edustajaa. Itse tuotteesta hankittiin tietoa haastattelemalla käyttäjää. Empiriaosuuteen kuuluu olennaisesti myös suunnitel-lun markkina-alueen tutkimus. Koska Ruotsi on teknologisesti kehittynyt, sopisi Rockwayn palvelu Ruotsiin erinomaisesti. SWOT-analyysissa arvioidaan Rock-wayn vahvuuksia ja heikkouksia sekä Ruotsiin lähdön mahdollisuuksia ja uhkia.
Opinnäytetyöstä käy ilmi, että Rockway Oy:n kaltaisella yrityksellä on potentiaa-lia Ruotsin markkinoilla. Ulkomailla löytyy enemmän kilpailijoita, mutta Ruotsis-ta ei tällä hetkellä löydy montaa täysin vastaavaa yritystä, ja Rockwayn tarjonta ylittää kilpailijoiden tarjonnan. Jatkotutkimuksena voisi tutkia, kuinka kansainvä-listyminen Ruotsiin onnistui, ja kuinka laajentaa liiketoimintaa muihin maihin. Lisäksi voisi pohtia, olisiko muita mahdollisuuksia kansainvälistymiseen kuin opinnäytetyössä mainitut.