Ulkopelipakkauksen graafinen suunnittelu
Luoma, Elina (2013)
Luoma, Elina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304285371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304285371
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli suunnitella ja toteuttaa pakkaus Tactic Nelostuote Oy:n uuteen koko perheen ulkopeliin. Tarkoituksena oli kehittää markkinoilla menestyvä, pelin konseptia kuvaava sekä innovatiivinen pelipakkaus.
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa tarkastellaan pelipakkauksen graafista suunnittelua paitsi graafikon myös kuluttajan näkökulmasta. Pelipakkauksen graafinen suunnittelu koostuu sommittelusta, kuvituksen valinnasta, värisuunnittelusta, typografiasta sekä pakollisten merkintöjen laatimisesta. Lisäksi opinnäytetyössä selvitetään lautapelikulttuurin taustoja sekä kerrotaan uuden ulkopelikonseptin synnystä.
Opinnäytetyön aineistona on käytetty tekijän omaa kokemusta lautapelien graafisesta suunnittelusta sekä lautapelialan asiantuntijoiden kommentteja. Aineistona on käytet-ty myös kirjallisuutta lautapelipakkaussuunnittelun eri osa-alueilta.
Opinnäytetyön on tarkoitus toimia esimerkkinä peli- ja muunlaisen pakkaussuunnittelun parissa työskenteleville ammattilaisille siitä, mitä tulee ottaa huomioon kun luodaan kilpailijoista erottuva pakkaus.
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa tarkastellaan pelipakkauksen graafista suunnittelua paitsi graafikon myös kuluttajan näkökulmasta. Pelipakkauksen graafinen suunnittelu koostuu sommittelusta, kuvituksen valinnasta, värisuunnittelusta, typografiasta sekä pakollisten merkintöjen laatimisesta. Lisäksi opinnäytetyössä selvitetään lautapelikulttuurin taustoja sekä kerrotaan uuden ulkopelikonseptin synnystä.
Opinnäytetyön aineistona on käytetty tekijän omaa kokemusta lautapelien graafisesta suunnittelusta sekä lautapelialan asiantuntijoiden kommentteja. Aineistona on käytet-ty myös kirjallisuutta lautapelipakkaussuunnittelun eri osa-alueilta.
Opinnäytetyön on tarkoitus toimia esimerkkinä peli- ja muunlaisen pakkaussuunnittelun parissa työskenteleville ammattilaisille siitä, mitä tulee ottaa huomioon kun luodaan kilpailijoista erottuva pakkaus.