Yhteishyvä-lehden haasteena nuoret aikuiset
Uusilehto, Jenni (2013)
Uusilehto, Jenni
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304285368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304285368
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii S-ryhmän asiakaslehti Yhteishyvän nuoria lukijoita eli 18–25-vuotiaita. Aiempien tutkimusten mukaan Yhteishyvä ei tavoita tällä hetkellä tarpeeksi hyvin nuoria lukijoitaan. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, miten Yhteishyvä-lehti voisi tavoittaa nuoret lukijat paremmin ja vastata heidän kiinnostuksen kohteitaan.
Tutkimukseen haastateltiin kymmentä Yhteishyvän 18–25-vuotiasta lukijaa tammikuussa 2013. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna kolmessa 3–4 hengen ryhmässä. Haastattelussa tutkittiin kohderyhmän kiinnostuksen kohteita antamalla haastateltaville selattavaksi erilaisia aikakauslehtiä ja pyytämällä valitsemaan niistä heitä eniten kiinnostavat artikkelit. Myös haastateltavien mielipiteistä ja kehitysehdotuksista Yhteishyvää koskien keskusteltiin.
Haastattelujen perusteella tehtiin yhteenveto siitä, minkälaisia juttuja kohderyhmä haluaa lukea lehdestä, mistä aihepiireistä se on kiinnostunut ja mitä mieltä se on Yhteishyvästä. Näiden tulosten pohjalta muodostettiin kehitysehdotuksia Yhteishyvä-lehdelle.
Tuloksista on nähtävissä, että Yhteishyvä ei kiinnosta kovin paljon 18–25-vuotiaita lukijoita, vaikka lehden juttutyypit ja aihepiirit vastaavatkin kohderyhmän kiinnostuksen kohteita. Yhteishyvän kiinnostavuus näyttäisi olevan kiinni enemmän lehden imagosta ja ulkoasun houkuttelevuudesta.
Tutkimukseen haastateltiin kymmentä Yhteishyvän 18–25-vuotiasta lukijaa tammikuussa 2013. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna kolmessa 3–4 hengen ryhmässä. Haastattelussa tutkittiin kohderyhmän kiinnostuksen kohteita antamalla haastateltaville selattavaksi erilaisia aikakauslehtiä ja pyytämällä valitsemaan niistä heitä eniten kiinnostavat artikkelit. Myös haastateltavien mielipiteistä ja kehitysehdotuksista Yhteishyvää koskien keskusteltiin.
Haastattelujen perusteella tehtiin yhteenveto siitä, minkälaisia juttuja kohderyhmä haluaa lukea lehdestä, mistä aihepiireistä se on kiinnostunut ja mitä mieltä se on Yhteishyvästä. Näiden tulosten pohjalta muodostettiin kehitysehdotuksia Yhteishyvä-lehdelle.
Tuloksista on nähtävissä, että Yhteishyvä ei kiinnosta kovin paljon 18–25-vuotiaita lukijoita, vaikka lehden juttutyypit ja aihepiirit vastaavatkin kohderyhmän kiinnostuksen kohteita. Yhteishyvän kiinnostavuus näyttäisi olevan kiinni enemmän lehden imagosta ja ulkoasun houkuttelevuudesta.