Make or buy -työkalun kehittäminen : case: Raute Oyj
Tulla, Miia (2013)
Tulla, Miia
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265259
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy yhteen hankintastrategian keskeiseen osa-alueeseen eli make or buy -päätökseen. Tutkimuksen tavoitteena on tehdä case-yritys Raute Oyj:n hankintaan make or buy -työkalupohja, jonka avulla voidaan päättää, tehdäänkö tuotteet itse vai ostetaanko ulkopuolelta. Työkaluun tulee vertailu, jonka täyttämällä pystyy helposti määrittelemään, mistä kannattaa ostaa muun muassa rahti- ja työvoimakulut huomioon ottaen.
Teoriaosuudessa kerrotaan yleisesti hankintatoimen strategiasta, organisoinnista ja kokonaiskustannusajattelusta. Sen jälkeen käsitellään make or buy -päätöstä ja sen hyviä ja huonoja puolia. Näiden lisäksi pohditaan ostoprosessin yhtä keskeistä osa-aluetta eli toimittajan valintaa ja siihen liittyviä mittareita. Tietolähteinä teoriaosuudessa käytetään pääasiassa aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, muita tutkimuksia ja sähköisiä tietolähteitä.
Teoriaosuutta seuraa empiirinen osuus, jossa kuvataan case-yrityksen make or buy -työkalupohjan käytännön toteutuminen. Työkalupohjan teossa käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusta. Kvalitatiivinen osuus muodostuu yritysten edustajien kanssa keväällä 2013 tehdyistä haastatteluista ja omista havainnoista. Haastatteluissa saatujen tietojen avulla alettiin muodostaa Excel -työkalupohjaa. Työkalu tehtiin Microsoftin Excel-pohjaan, koska yrityksen edustaja sitä toivoi. Työkalupohjan teossa hyödynnettiin myös yrityksen tuotannonohjausjärjestelmää, josta saatiin tarvittavat luvut pohjaa varten.
Tutkimuksen tuloksena on make or buy -työkalupohja, joka auttaa yritystä kustannusten vertailussa. Opinnäytetyön tuloksena syntynyttä työkalua hyödynnetään erityisesti yrityksen alihankintoja suunniteltaessa. Tulevaisuudessa työkalua kannattaisi kehittää edelleen, jotta voidaan ottaa huomioon esimerkiksi kokonaiskustannusajattelu kaikessa toiminnassa.
Teoriaosuudessa kerrotaan yleisesti hankintatoimen strategiasta, organisoinnista ja kokonaiskustannusajattelusta. Sen jälkeen käsitellään make or buy -päätöstä ja sen hyviä ja huonoja puolia. Näiden lisäksi pohditaan ostoprosessin yhtä keskeistä osa-aluetta eli toimittajan valintaa ja siihen liittyviä mittareita. Tietolähteinä teoriaosuudessa käytetään pääasiassa aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, muita tutkimuksia ja sähköisiä tietolähteitä.
Teoriaosuutta seuraa empiirinen osuus, jossa kuvataan case-yrityksen make or buy -työkalupohjan käytännön toteutuminen. Työkalupohjan teossa käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusta. Kvalitatiivinen osuus muodostuu yritysten edustajien kanssa keväällä 2013 tehdyistä haastatteluista ja omista havainnoista. Haastatteluissa saatujen tietojen avulla alettiin muodostaa Excel -työkalupohjaa. Työkalu tehtiin Microsoftin Excel-pohjaan, koska yrityksen edustaja sitä toivoi. Työkalupohjan teossa hyödynnettiin myös yrityksen tuotannonohjausjärjestelmää, josta saatiin tarvittavat luvut pohjaa varten.
Tutkimuksen tuloksena on make or buy -työkalupohja, joka auttaa yritystä kustannusten vertailussa. Opinnäytetyön tuloksena syntynyttä työkalua hyödynnetään erityisesti yrityksen alihankintoja suunniteltaessa. Tulevaisuudessa työkalua kannattaisi kehittää edelleen, jotta voidaan ottaa huomioon esimerkiksi kokonaiskustannusajattelu kaikessa toiminnassa.